۹ نکته مهم حین خرید کود برای درخت گردو

9 نکته مهم حین خرید کود برای درخت گردو

۱۴۰۲-۰۸-۱۱

۹ نکته مهم حین خرید کود و نحوه ی کود دادن به درخت گردو :

نهال های گردو به خودی خود نیاز به کودهای حیوانی یا شیمیایی ندارند اما بعد از گذشت چند سال از کاشت گردو ، به همراه بارش های باران که سالانه اتفاق می افتد، مواد مغذی موجود در خاک به مرور زمان کاهش پیدا می کنند و تجزیه می شوند.

در این صورت خاک فاقد هرگونه عناصر معدنی مفید برای گیاهان می باشد و لازم است که با استفاده از دانستن نکات کود درخت گردو؛ این مواد ضروری به خاک تزریق گردند. اما در این راه شرایطی وجود دارد که لازم است شما با آن ها آشنایی پیدا کنید.

در نتیجه گلد نهال در این مقاله قصد دارد تا ۹ مورد از مهم ترین نکات خرید کود نهال گردو؛ همچنین نحوه ی اضافه کردن آن را به صورت کامل همراه با باید ها و نبایدهای کود شیمیایی و کود حیوانی نهال گردو؛ برای خریداران و باغداران گردو توضیح دهد.

نبایدهای خرید کود نهال گردو:

بسیاری از افراد معتقد هستند که اگر یک کودی که اقوامشان در سال های قبل تهیه کرده و به نتیجه رسیده است، خودشان نیز خریداری کنند به جواب درستی خواهند رسید. این عمل اشتباه محض است چرا که ممکن است مواد مغذی در خاک باغ شما تفاوت زیادی با باغ سایرین داشته باشد و آن کود برای نهال های گردو شما خیلی ضعیف تر و یا خیلی قوی باشد که هر ۲ مورد این ها مناسب برای نهال های گردو نمی باشد. بهتر است که بررسی خاک را قبل از خرید کود درخت گردو آغاز کنید تا متضرر نشوید.

بهترین کود درخت گردو :

در بین انواع کودهای حیوانی یا ( Animal Manure ) و کودهای شیمیایی یا Chemical Manure ، به معرفی ۲ مورد از مهم ترین هر یک می پردازیم. بهترین کود حیوانی درخت گردو، شامل ( کود مرغی و کود گاوی ) می باشد. بهترین کود شیمیایی درخت گردو نیز، شامل ( کود فسفر و کود نیتروژن ) می باشد.

اما مهم ترین نکته ای که برای این کودهای نهال گردو؛ وجود دارد این است که کود حیوانی را با کود شیمیایی در مقیاس زیاد نباید به صورت یک جا به خاک باغ گردو اضافه کنید، که در این صورت درصد زیادی از عناصر معدنی در خاک به طور ناگهانی افزایش می یابد و در نهایت ریشه های گردو را از بین می برد.

کود مایع یا کود جامد سوال این است ؟

دانستن نکات کود گردو؛ به ۲ صورت جامد و مایع در بازارهای لوازمات جانبی کشاورزی به فروش می رسد اما تفاوت این کودها در چی می باشد؟ در پاسخ این سوال باید گفت اگر احساس می کنید که به میزان کود کم تری نیاز دارید از کودهای مایع می توانید برای نهال های گردو استفاده کنید، چون عملکرد ضعیف تری دارند و به صورت پاششی به باغ گردو تزریق می شوند.

اما اگر کودهای ضعیف برای نهال های گردو شما مناسب نباشد دیگر از کودهای جامد باید استفاده کنید چرا که با تکرار و بیشتر کردن مقدار کودهای مایع، هم به جواب نخواهید رسید و بهتر است که کاری که باید در آخرین مرحله انجام هید، در مرحله ی ابتدایی کود دهی درخت گردو؛ انجام شود. گلدنهال به شما پیشنهاد می کند که افزودن کود نهال گردو؛ را به روش چالکود انجام دهید.

نحوه ی کود دادن به درخت گردو:

برای شروع عملیات کود دهی به درخت گردو؛ به ۲ طریق می توانید عمل کنید. روش اول استفاده از نیروهای انسانی می باشد و در این مورد با توجه به بزرگی باغ گردو، همچنین تعداد درختان گردو در نتیجه تعداد افراد مورد نیاز برای شروع کود دهی درخت گردو؛ نیز متغیر می باشد. حتی ممکن است به صورت تک نفره از پس یک باغ گردو بر بیایید.

اما در باغ های گردو با مساحت های زیاد استفاده از ماشین های صنعتی یا دستگاه ها می توانند در جهت افزودن کود درخت گردو؛ به باغداران کمک بزرگی کنند و با این کار در وقت و هزینه های جانبی برای نیروهای انسانی نیز؛ صرفه جویی خواهد شد.

نکات کودهی به نهال گردو

یک تقلب برای تشخیص خرید کود نهال گردو:

ظاهر گیاه قدرت این را دارد که با شما صحبت کند و زمانی که بر روی برگ ها نشانه های جدیدی یافتید باید بررسی های ( آب، خاک، نور ) را به سرعت انجام دهید و ممکن است یکی از نشانه ها به کمبود مواد ضروری و مفید داخل خاک اشاره کند، که خرید کود درخت گردو؛ در اولویت کاری باغداران قرار می گیرد.

برای کود فسفر آیه نازل نشده است :

کمبود عنصر آهن یا همان Fe در خاک درخت گردو، به صورت زرد شدن برگ های آن خود را نشان می دهد و بدین معنا خواهد بود که گیاه شما به میزان کافی آهن دریافت نمی کند پس لازم است که از کودهای فسفر دار استفاده نکنید تا عنصر آهن بتواند جذب نهال گردو شود. چرا که این ۲ عنصر با یکدیگر ناسازگاری دارند و اگر اصرار به مصرف کود فسفر برای نهال های گردو داشته باشید، دیگر عنصر آهن عقب نشینی خواهد کرد !

همچنین خواندن این مقاله به شما توصیه می شود:

بهترین زمان خرید کود نهال گردو :

خرید کود نهال گردو؛ را زمانی انجام دهید که از کمبودهای عناصر معدنی در خاک نهال اطمینان پیدا کرده اید و بعد از این مورد با یک مشاوره ی کوتاه به انتخاب بهترین کود نهال گردو؛ خواهید رسید.

در چه روزی باید کود دهی درختان گردو انجام شود ؟

بهتر است روزی که کودها را برای نهال های گردو، اضافه می کنید بارانی نباشد و اگر همراه بارش باران عملیات کود دهی را آغاز کنید، تمام کودها شسته می شوند و جذب نهال گردو نمی شود.

استفاده کم تر از حد و بیش از حد کود نهال گردو :

ممکن است که هر باغ گردو به کود دهی نیاز داشته باشد اما نکته ای که وجود دارد این است که تمام نهال های باغ گردو به کود نیاز ندارند ! بزرگ ترین نکته ای که در مبحث کود دهی وجود دارد همین است.

حال اگر یک نهال گردو به کود حیوانی و یا شیمیایی نیاز داشته باشد و شما در این راه کوتاهی کنید، در فصل باردهی محصولات با افت کیفیت مواجه خواهید شد. اگر عکس این موضوع اتفاق بیفتد و نهال گردو شما به کودهای حیوانی یا شیمیایی نیاز نداشته باشد و در این راه بیش از حد هم استفاده کنید، درواقع با دست های خودتان نهال های گردو را نابود کردید فقط زمان می خواهد تا این نابودی در ظاهر باغ شما نمایان شود !

به عنوان جمع بندی و نتیجه گیری در مبحث کود نهال گردو؛ باید عنوان کنیم که زمان و شرایط مکانی جزو مهم ترین ارکان کود دهی می باشد. برای انتخاب کود شیمیایی و کود حیوانی بهتر است که از مشاوره های مهندسین کشاورزی استفاده کنید تا برای همیشه به سوال ذهنتان جواب دهید. به انتهای مقاله رسیدیم و امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران