خشک کردن گردو با پوست

خشک کردن گردو با پوست

۱۴۰۲-۱۱-۱۸

پس از رسیدن گردو در اواخر تابستان و یا در اوایل پاییز، برداشت آن‌ها آغاز می‌شود. پس از برداشت گردو برای ماندگاری بهتر و بیشتر باید گردوها خشک شوند. دو روش برای خشک کردن گردوها وجود دارد.

در یک روش می‌توان مغز آن‌ها را بیرون آورد و فقط مغز گردو را خشک کرد. روش دوم که در اکثر مناطق این روش را انتخاب می‌کنند، خشک کردن گردو با پوست است. این روش دارای مزایایی می‌باشد.

مزایای خشک کردن گردو

خشک کردن گردو به‌عنوان یک روش معمول برای حفظ و استفاده طولانی‌مدت از این میوه مفید دارای فواید متعددی است. خشک کردن گردو باعث حذف رطوبت و افزایش مدت ماندگاری آن می‌شود.

این موضوع بدان معنا است که می‌توانید گردوهای خشک شده را برای مدت طولانی‌تری نگهداری کنید و از آن‌ها در فصل‌های غیر از فصل برداشت نیز استفاده کنید.

خشک کردن گردو با پوست حجم کمتری را نسبت به گردوهای تازه به خود اختصاص می دهد؛ بنابراین این روش، بهبود قابلیت حمل و نقل آن‌ها را فراهم می‌کند. این امر به‌خصوص برای ارسال گردو به مناطق دوردست یا استفاده در سفرهای بیرون از منزل مفید است.

فواید خشک کردن گردو با پوست

گردوهای خشک شده می‌توانند به‌عنوان مواد افزودنی در تهیه انواع غذاها، دسرها، نان‌ها و شیرینی‌ها مورد استفاده قرار گیرند. همچنین، آن‌ها به‌عنوان تزئینات برای سالادها، مخلفات و غذاهای دیگر نیز استفاده می شوند.

جهت دیدن بیش از ۳۰ رقم نهال گردو می توانید در اینجا کلیک نمایید.

در برخی موارد، خشک کردن میوه‌ها باعث افزایش ارزش غذایی آن‌ها می‌شود. برای مثال، مقدار برخی از مواد مغذی مانند فیبر و آنتی‌اکسیدان در گردوهای خشک شده ممکن است بیشتر از گردوهای تازه باشد.

این مواد غذایی خشک شده به راحتی می‌توانند به جای وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌هایی از جمله میوه‌های خشک، توت‌فرنگی خشک یا موز خشک شده استفاده شوند. بنابراین، خشک کردن گردو با پوست به‌عنوان یک روش موثر برای حفظ، استفاده و افزایش ارزش غذایی آن مورد توجه بسیاری می باشد.

روش‌های خشک کردن گردو با پوست

پس از چیدن گردو، با روش‌های مختلفی می‌توان گردو با پوست سخت را خشک کرد. در ادامه هر یک از این روش‌ها به اختصار بررسی می‌شوند.

  1. خشک کردن گردو در سایه:

در این روش گردوها را در مکانی که آفتاب مستقیم به آن نمی‌خورد قرار می‌دهند. گردوها در این روش بر روی پارچه‌ای قرار می گیرند و در طول فرآیند خشک شدن نیز باید آن‌ها را جابه جا کرد تا هوا بین گردوها در جریان باشد و گردوها خراب و سیاه نشوند. این روش ممکن است از چند روز تا چند هفته طول بکشد.

توجه داشته باشید در این مرحله باید هر روز گردو ها را برگرداند تا تمام قسمت ها به طور کامل خشک شوند، به منظور سریع خشک شدن می توان از روزنامه استفاده نمود،به طوری که ابتدا روزنامه را روی سطح مورد نظر پهن کرده سپس گردو ها را ردیفی روی روزنامه ها قرار داد و روزانه اقدام به پشت و رو کردن آنها کرد.

برخی افراد مکان های مسقف را برای خشک کردن گردو در نظر میگیرند که در این مکان ها هم باید به دمای محیط توجه داشت تا مغز گردو ها آسیب نبینند.

روش خانگی خشک کردن

  1. خشک کردن گردو به روش صنعتی:

در این روش، خشک کردن گردو به وسیله دستگاه‌هایی صورت می‌گیرد. مدت زمان انجام این شیوه نسبت به روش قبلی کوتاه‌تر است و می‌توان مقدار زیادی گردو را در زمان کمتری خشک کرد. در این روش گردوها بر روی توری‌هایی قرار می‌گیرند.

دما و رطوبت دستگاه خشک‌کن باید به طور دقیق تنظیم شده تا بهترین شرایط خشک کردن برای گردو ایجاد شود. معمولاً دما بین ۵۰ تا ۶۰ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بین ۵ تا ۱۰ درصد تنظیم می‌شود.

همانطور که گفته شد، دستگاه خشک‌کن زمان لازم برای خشک کردن گردوها را تنظیم می‌کند. این فرآیند ممکن است چند ساعت تا چند روز به طول بی انجامد که به عواملی مانند نوع دستگاه، حجم گردو و تنظیمات دما و رطوبت بستگی دارد.

خشک کردن گردو به روش صنعتی

مراحل خشک کردن گردوها

خشک کردن گردو دارای مراحلی است که برای داشتن یک مغز گردوی با کیفیت باید این مراحل را با دقت انجام دهید.

  • جدا کردن پوست سبز گردو:

اولین مرحله پس از برداشت گردو، جدا کردن پوست سبز گردو می‌باشد. این مرحله در خشک کردن گردو با پوست ضروری است. زیرا اگر گردو را با پوست سبز خشک کنید، رنگ مغز گردو تیره و سیاه می‌شود و کیفیت لازم را ندارد.

پوست سبز گردو حاوی رطوبت بیشتری است که باعث می‌شود زمان لازم برای خشک شدن آن طولانی‌تر شود. پوست سبز حاوی رطوبت است و در صورتی که گردو به طور کامل خشک نشود، ممکن است باعث رشد باکتری‌ها، قارچ‌ها و کپک‌ها شود که موجب فساد و تغییر در طعم و عطر گردو می‌شود.

  • شست و شوی گردوها:

پس از جدا کردن پوست سبز، گردوها را آب بزنید و بشویید و اجازه دهید کمی آب آن‌ها برود.

  • پهن کردن گردوها در مکانی خشک:

پس از شست و شوی گردوها بهتر است آن‌ها را بر روی پارچه و یا هر چز دیگری قرار دهید. بهتر است که مکانی که گردوها را در آن جا پهن می‌کنید آفتاب کامل نباشد و دارای تهویه خوبی نیز باشد. پس از پهن کردن گردوها برای جلوگیری از کپک زدگی، آن‌ها را جا به جا کنید.

پس از خشک شدن کامل گردوها می‌توان آن‌ها را در کیسه‌های پارچه‌ای یا توری و یا در ظرفی مناسب قرار داد و تا سه سال نگهداری کرد. با رعایت این مراحل و شرایط، خشک کردن گردو با پوست به طور کامل انجام می‌شود.

پهن کردن گردو ها

کلام آخر در ارتباط با خشک کردن گردو با پوست

خشک کردن گردو با پوست یک روش موثر برای افزایش ماندگاری و ارزش غذایی این محصول است. این روش، علاوه بر کاهش هدررفت وزن و انبارداری آسان‌تر، امکان استفاده از پوست گردو را نیز فراهم می‌کند که دارای ارزش‌های مختلفی از جمله فیبر و آنتی اکسیدان‌ها می باشد.

در این روش، پوست گردو نقش مهمی در حفظ رطوبت داخلی گردو و جلوگیری از اکسیداسیون چربی‌ها دارد. برخلاف روش‌های دیگر خشک کردن که ممکن است باعث افت کیفیت محصول شوند، استفاده از پوست به عنوان یک لایه حفاظتی طبیعی از این نظر موثر است.

جهت خرید نهال های با کیفیت و متنوعی از نژادهای گردو می توانید از طریق شماره های موجود در سایت با مشاورین مجموعه ی گلدنهال در ارتباط باشید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران