چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟

چکار کنیم درخت گردو پربار شود؟

۱۴۰۲-۰۸-۰۶

راههای افزایش محصول درخت گردو؛ معرفی بهترین کود

پاسخ به این سوال که چکار کنیم درخت گردو پربار شود؛ میتواند به پاسخ انتخاب صحیح کود برای درخت گردو،ختم شود که این کار موجب باردهی بسیار زیاد درختان گردوی شما منجر خواهد شد. درختان جوان در واقع نیاز به کود بیشتری نسبت به درختان بالغ دارند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با کود درختان گردو آشنا کنیم .

در حالت کلی قبل از اینکه درخت گردو در زمین کاشته شود باغ های گردو بر اساس وسعت و مساحت زمین و همچنین نوع خاک مورد آنالیز قرار می گیرند . در حالت کلی نوع کود و میزان کود به نوع خاکی که نهال گردو قرار است در آن زمین کاشت گردو شود بستگی دارد . همان طور که گفته شد تقویت خاک قبل از اینکه نهال گردو در آن کشته شود اهمیت به سزایی دارد .

دلیل این موضوع این است که این میوه در سالهای اولیه که در حال رشد و ریشه بندی می‌باشد و دارای ریشه های زیادی است کودهای آلی یا همان کودهای حیوانی باید همراه با کوتاه شیمیایی در فصل زمستان به صورت چال کود در سایه انداز درخت چال شوند  تا بدین صورت درخت گردو بتواند انرژی مورد نیاز خود را برای رشد و باردهی تامین کند.

برای چاق کردن گردو در زمینه‌ای که قرار است درخت گردو در آن کاشته شود باید گودالی به عمق یک متر و عرض ۴۰ سانتیمتر و به طول یک متر کنده شود و کود مورد نظر در آن ریخته شود و حتما این چاله ها باید در سایه درخت حفظ شوند .

در حالت کلی برای اینکه درختان گردو بتوانند انرژی مورد نیاز خود را برای رشد و ریشه تامین کند لازم است در چاله هایی که قرار است نهال گردو در آن کاشته شود انواع کودهای شیمیایی به صورت تمام و کمال در آن ریخته شوند ‌.

شاید نیاز داشته باشید دوباره نهال های گردویی خریداری کنید! جهت تمایل مشاهده لیست قیمت خرید نهال گردوکلیک نمایید.

بهترین کود برای درخت گردو
بهترین کود برای نهال گردو

راههای افزایش محصول درخت گردو چه می باشد:

بگذارید یه مثال برای شما بزنم ؛ زمانی که بچه های شما گرسنه هستند شما به آنها غذا می دهید . همین کار را نیز باید با درختان گردو انجام دهید تا آنها  را بارور کنید . این کار باعث می‌شود گروه‌های بسیاری به دست آورید و همچنین آنها با کیفیت باشند . برای بارور کردن درختان گردو شما به نیتروژن احتیاج دارید تا  گردوها به سرعت رشد کنند . به راستی که بیشترین مواد لازم برای گرد و نیتروژن است . از دیگر مواد لازم می توان به  فسفر و پتاسیم اشاره کرد . برای بهترین نتیجه از مخلوط کود با دوبرابر نیتروژن مانند ۱۰-۱۰-۲۰  استفاده کنید .

چگونه می توان درختان گردو را بارور کرد؟

از کود دانه ای به جای کود مایع استفاده کنید . بهترین کود مخصوص گردو کود دانه‌ای است . اما باید به موارد زیر توجه کنید . مقدار کود درخت گردو به اندازه تنه درخت بستگی دارد . وقتی درختان آجیل شما جوان هستند قطر درخت را در ارتفاع سینه  درخت اندازه بگیرید . اگر طلا از قطر ۶  این که بزرگتر نیست برای هر اینچ از قطر تنه یک پوند استفاده کنید .  مقدار صحیح کود را  روی سطح خاک بمالید . آن را روی کل ناحیه خاک بپاشید . یعنی مساحت زیر شاخه ها را کاملا پوشش دهید . در واقع کود کامل ۱۲ اینچ را از تنه درخت دور نگه دارید .

چه زمانی باید به درخت گردو کود داد ؟

زمان کود دادن به درختان گردو  مسئله مهمی است . اگر این کار را به موقع و در زمان درست انجام ندهید به جای آن که درختان پرباری داشته باشید همه آن ها را از دست می دهید . به طور کلی زمان ایده آل برای کود دادن به درختان گردو در بهار و درست قبل از شروع رشد گردوی جدید است .

بهترین کود برای درخت گردو
بهترین کود برای درخت گردو

همچنین میتوانید مقاله ای درباره راههای افزایش محصول درخت گردو؛ به زبان انگلیسی در سایت wikifarmer مطالعه نمایید.

 کود مورد نیاز برای درخت گردو:

کود نیتروژنی :

بسیاری از فرایندهای متابولیک در گیاهان و حیوانات به  نیتروژن تکیه می کنند.  مهمترین و شناخته شده ترین نقش نیتروژن در تشکیل اسیدهای آمینه است که ساختمان های پروتئین  را تشکیل می دهند . یکی از بهترین کودهای مخصوص گردو نیتروژن است .

کود فسفر :

فسفر یکی از ۳ مواد مهم برای گیاهان و رشد و سلامت آنها است . این عنصر برای رشد خوب گیاه نقش اساسی دارد و نقش مهمی در رند فتوسنتز دارد .

کود پتاسیم :

از کود پتاسیم برای ایمن کردن درختان در برابر خشکسالی و بیماری استفاده می‌کنند . این کودک با ترکیب گودهای دیگر مانند نیتروژن فسفر مورد استفاده قرار می گیرد .

امیدواریم خواندن این مقاله به شما در جواب پاسخ سوال چکار کنیم درخت گردو پربار شود،و معرفی بهترین کود برای درخت گردو،کمک کرده باشد.شما می توانید در صورت داشتن سوال در این زمینه، زیر همین مقاله سوال خود را پرسیده تا طی ۲۴ ساعت پاسخ آن را برای شما ارسال نماییم.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

  • avatar محمدعلی مقامی
    ۱۳۹۹-۰۸-۰۳

    سلام وقتتون بخیر ممنون میشم جواب سوال منو بدین برای درخت گردو سی ساله چند چال کود لازمه ؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۸-۰۴

      سلام و درود بر شما .برای درخت ۱۰ سال به بالا ما خودمون یک فرقون کود حیوانی پوسیده به فاصله ی یک متری درخت ایجاد میکنیم و داخل چاله میریزم تا به مرور جذب ریشه بشه .

  • avatar Ali
    ۱۳۹۹-۰۸-۰۹

    سلام. ما یه گردو تقریبا ۲۰ ساله داریم ولی اصلا گردو نمیاره و یا در حد ۱۰ تا دونه گردو میده!! دلیلش چیه؟؟؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۸-۰۹

      سلام و درود بر شما .اگر درخت گردوی قدیمی هست که غیر اقتصادی هست به طور کل پیوند بزنید اصلاح میشه ،مبحث دوم خاکتون کمبودی داره که با کودهای پوسیده ی حیوانی به صورت چال کود میتونید درخت رو تقویت بفرمایید

      • avatar محمدی
        ۱۳۹۹-۰۸-۱۳

        سلام خسته نباشید
        من یه سری درخت گردو ۶ ساله دارم،
        و همچنین یه ۲۰ نهال ۲ ساله کاشتم،
        به نظرتون چه نوع کودی استفاده کنم برای بهتر رشد کردنش و اینکه اینده پرباری داشته باشه،
        زمینی که دارم در یک منطقه کوهستانی و سردسیری هم هست

        • avatar admin-goldnahal
          ۱۳۹۹-۰۸-۱۴

          سلام و درود بر شما .ما هم در آذربایجان عربی هستیم که سردسیر هست ، ما خودمون برای باغ مادری ۹۰ درصد مواقع از کودهای حیوانی پوسیده استفاده میکنیم .درخت بالای ۵ سال یک فرقون تا نصف فرقون رو به فاصله ی یک متر میتونید چال کود بکنید و سپس مخلوطی از کودهای حیوانی پوسیده + کودهای مرغ + گوگرد بدید .عالی نتیجه میگیرید .برای نهال های دو ساله هم یک بیل کافی هست .نسبت های این کود ها هم : دو تن کود حیوانی +یک تن کود مرغی +پنجاه کیلو گوگرد

      • avatar طیبه
        ۱۳۹۹-۱۰-۰۵

        سلام ما دو درخت گردو ۲ساله و۲تا هفت ساله داریم جای سردسیر هستیم چه کودی بدیم احتیاج به چال کود هم هست؟

        • avatar admin-goldnahal
          ۱۳۹۹-۱۰-۰۶

          سلام و درود بر شما. بهترین راه معمولا چال کود هست که به مرور جذب خاک می شوند تا بهار ، و معمولا برای نهال گردوی دو ساله کودهای حیوانی پوسیده همراه با گوگرد که افت کش هم باشه ، توصیه می شود برای تقویت نهال . توصیه میکنم پیج اینستاگرام دکتر نهال رو هم برسی بفرمایید، از همکاران هستند که پست های بسیار خوبی در این زمینه هم منتشر کردند .

    • avatar علی
      ۱۳۹۹-۰۹-۰۶

      سلام کود ۱ ۲۰ ۲۰ فصل بهار بده و یا اوایل زمستان ۴تا چاله به عمق ۸۰ در ۷۰وداخل ان کود پوسیده گاو وبرگ بریز لگد کن سفت بشه ماهی یک سطل اب بریز

  • avatar متین
    ۱۳۹۹-۰۸-۱۴

    عرض سلام
    مهندس جان بنده ۳۰ راس گردو مثمر دارم که از باردهیشون راضی ام منتها بین این ۳۰ درخت فقط یکیشون هست که باوجود اینکه باردهی بالایی داره ولی متاسفانه همه گردوهاش پوکن و یه مغز چروکیده ی خیلی ضعیف داره ممنون میشم راهنماییم کنید!!

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۸-۱۴

      سلام و درود بر شما .باید برسی بشه نمیشه به قطع نظر داد اما فکر میکنم گردویی که می فرمایید یک رقم دیگری هست و متفاوت هست از ۲۹ مدل دیگر ،چون هنگام فروش نهال این اتفاقات امکان افتادنش هست ، شاید هم درختتون قارچ داره و باید خاکش ازمایش بشه ، در اخر شاید هم کمبودی داشته باشه .نمیشه به طور قطع نظر داد متاسفانه .. با احترام

      • avatar متین
        ۱۳۹۹-۰۸-۲۳

        درود
        بله مهندس درست فرمودین شکل گردوش با بقیه گردوها متفاوته!!با این فرض که نوع رقمش فرق میکنه چه ترفندی پیشنهاد می کنید؟؟

        • avatar admin-goldnahal
          ۱۳۹۹-۰۸-۲۳

          اگر رقمش متفاوت هست که نتیجه مشخصه ، چون یک رقم نهال گردو مناسب ارتفاعات کم و اب و هوای گرمسیر هست ، یک رقم مناسب سردسیر ، هرکدوم در منطقه ی مناسب کاشته نشوند،قطعا به ثمر نمیشینند یا باردهی خیلی کمی خواهند داشت .

      • avatar سلام
        ۱۳۹۹-۰۹-۰۱

        سلام. برای نهال دوساله گردو کود های کفتر بهتره به نظرتون یا کود های گوسفندی. کود های کفتر برا گردو تست کردید؟

        • avatar admin-goldnahal
          ۱۳۹۹-۰۹-۰۱

          سلام و درود .کود کبوتر کمیاب هست و جز بهترین کودها هست بسیار قوی و غنی هست .نهال دو ساله ضعیف هست سعی کنید مقدار کمی بدید .موفق باشید

  • avatar Sara
    ۱۳۹۹-۰۸-۱۹

    با عرض سلام
    ببخشید من دو عدد گردو دوماه پیش کاشتم جوانه که زد هر دو زدم داخل گلدون رشد کردن الان برگهاش سیاه داره میشه کمی از ساقه اش هم سیاه شده باید چیکار کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۸-۱۹

      سلام و درود بر شما .بذر گردو بعد از تبدیل شدن به نهال گردو می بایست در خاک باغچه کاشته شود تا ریشه امکان رشد داشته باشه و دچار پیچیدگی نشود .

  • avatar ززر
    ۱۳۹۹-۰۸-۱۹

    اهن زمینتان هم کم است کود هن بدهید و یکی دو تا میخ سیاه در تنه درخت بکوبی

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۸-۱۹

      درود بر شما .این یک کار در قدیم رایج بود ،اخیرا گویا ثابت شده باعث اسیب به درخت هم می شود .

  • avatar رحمام
    ۱۳۹۹-۰۸-۲۳

    با درود و احترام.مهندس منه یه سری گردو کاشتم تو یه زمین ۳*۳دو ساله هستن ولی هنوز رشدشون کنتر از ۱ نتر هست بنظر شما چه کودی برای رشدشون بهتره؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۸-۲۳

      سلام و درود بر شما .ما خودمون کودهای حیوانی پوسیده میدیم ،نکته ی بعد ۳ در ۳ بسیار فاصله ی کمی هست ،حداقل ۶ در ۷ توصیه میشه تا جلوی رشد نهال یا درخت گرفته نشه و ریشه هاشون درگیر نشود .

  • avatar کوروش
    ۱۳۹۹-۰۸-۲۶

    سلام برای احداث باغ گردو و پرکردن چاله کود گوسفندی بهتر است یاگاوی

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۸-۲۶

      سلام و درود بر شما .برای احداث باغ نهال گردو اگر منظورتون هست ،از سال دوم یا سوم ،بهتره کود سبکی مثل کود گاوی بدید ، در سال های بعد میتونید از کود گوسفندی که قوی تر هست به نسبت گاوی ،استفاده بفرمایید .

  • avatar مسعود
    ۱۳۹۹-۰۸-۲۸

    سلام وقت بخیر
    مهندس عزیز
    ما باغی داریم در منطقه فشم تهران ( منطقه ای سردسیر و پر برف در زمستان )
    حدودا ۲۰ درخت گردو بالا ۴۰ سال داریم و یک درخت بزرگ که تخمین خورد ۱۵۰ الی ۲۰۰ سالشه
    محصولی که میدن یک سال معمولی و سال بعد کم
    البته من متاسفانه پارسال و پیرال سال کود ندادم
    اما میخوام از امسال شروع کنم
    بهترین گود برای درخت گردو با این حدود سن چی هستش
    و چه مقدار باشه ؟
    نکته بعدی اینکه چه زمانی برای حرص درختان مناسب هستش
    و به چه صورت حرص بشه
    و اینکه آیا مناسب هستش که پیوند بزنیم
    ( میبخشید که سوالات طولانی شد )
    با سپاس فراوان

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۸-۲۹

      سلام و درود بر شما .در مورد سوال اولتون ،اگر درخت گردو پیوندی نباشه ، امکان داره تغییر جنسیت بده ، یعنی یک سال باردهیش خوب میشه سال بعد اما مشخص نیست ممکنه کم بشه ، مبحث بعد بهترین کودی که ما به درخت گردو میدیم مخلوطی از کود حیوانی پوسیده + کود های مرغی + گوگرد .نسبت های این کود ها هم : دو تن کود حیوانی +یک تن کودهای مرغی +پنجاه کیلو گوگرد .ما برای هر درخت باغ گردو یعنی درخت ده سال به بالا ، یک فرغون به صورت چال کود با فاصله ی یک متر ، میدیم .در مورد سوال بعدیتون در مورد هرس چون کمی تخصصی و طولانی هست در اخر یک لینک قرار میدم مطالعه بفرمایید و در مورد سوال اخرتون ، هر درختی پیوند زده بشه ، اصلاح ژنتیکی روش اتفاق میفته .
      خواهش میکنم.

  • avatar علی
    ۱۳۹۹-۰۹-۰۲

    سلام وقتتون بخیر،درخت گردوی ۱۰ ساله چه مقدار کود پتاسیم لازم دارد؟ و بهترین زمان برای دادن کود پتاسیم چه زمانیه؟ کود پتاسیم هفت بهسارانه

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۹-۰۲

      سلام و درود .پشت بسته های کودهایی که خریداری میکنید اطلاعات لازم رو نوشتند ، مطالعه بفرمایید .ما تنها استفاده نکردیم تا به حال . با احترام .

  • avatar حمید
    ۱۳۹۹-۰۹-۰۷

    سلام
    ما یه درخت گردو داریم که گردوی بسیار درشتی داره و پوستش هم فوق العاده نازک هست. متاسفانه مشکلی که داریم وقتی گردوها رو تازه میچینیم مغز دارند اما وقتی اونها رو میذاریم که خشک بشن مثلا برا فصل زمستون، متاسفانه مغز گردو کاملا خشک و سیاه میشه
    اگه امکانش باشه میخواستم در این زمینه من رو راهنمایی کنید.
    ممنون از شما

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۹-۰۸

      سلام و درود بر شما .سعی میکنیم پستی مناسب با سوالی که مطرح کردید ، منتشر کنیم ، اما به طور کل برای اینکه سوال شما بی پاسخ نمونه توصیه میکنم به خواندن این مقاله بپردازید : مشاهده

  • avatar Farshad
    ۱۳۹۹-۱۰-۳۰

    من ده تا درخت گردوی پایه بلند ایرانی با عمر بالای پنجاه سال دارم ک بسیار تاج بزرگی دارند ولی خبری از گردو نیست.
    میشه پیوند زد؟
    آیا پیوند ب صرفه هست؟
    ارتفاع باغ نزدیک ۲ هزار متر با سرمایه زمستانه ی زیاد و معمولاً در فصل بهار تگرگ شکوفه هارو میزنه.

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۱۰-۳۰

      سلام و درود بر شما .احتمالا بر اساس تغییر اب و هوا به مرور باعث شده درختان گردوی قدیمی رو سرما هر ساله بزنه ، وقتی شکوفه ها از بین برن پس باردهی هم ندارند .میشه پیوند بزنید با رقمی که مناسب اب و هوای شما باشه .ارقامی مانند گردو فرنور یا گردو چندلر برای مناطق نسبتا سردسیر و بسیار سردسیر مقاوم هستند .

  • avatar مهران
    ۱۴۰۰-۰۹-۰۹

    باسلام وقت به خیر
    من شنیده بودم که نهال بذری امکان خشک شدن نداره
    ولی الان شما میگین اگه پیوندی نباشه امکان داره تغییر جنسیت بده
    یا یه سال بارش کم باشه یه سال زیاد

    به نظره شما بذری بهتره یا پیوندی؟
    نحوه کاشت هم یه توضیح بدین

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۰-۰۹-۱۰

      سلام و عرض ادب جناب اقای مهران. نهال بذری همان طور که اسمش مشخص است، از بذر به وجود امده است. برای مثل یک گردو با پوست برای مدت زمانی در فصل مشخص در آب قرار می گیرد، بعد از مدت زمانی جوانه می زند و.. تا در نهایت تبدیل به یک نهال پایه بذری می شود، پس هیچ مزیت خاص یا ویژگی ای ندارد که امکان خشک شدن نداشته باشد، همانند تمامی ارقام کره ی زمین، امکان خشک شدن دارد.
      همچنین در سایت های مرجع همانند سایت جهاد کشاورزی هم مراجعه بفرمایید، از مزایا و واجب بودن کاشت نهال های اصلاح شده یا همان ارقام نهال پیوندی را می توانید مشاهده بفرمایید. نهال پیوندی هم مقاومت، هم مقدار باردهی و هم قیمت نهال آن به مراتب بیشتر از رقم بذری و معمولی می باشد. برای باغات تجاری مسلما توصیه می شود از ارقام پیوندی استفاده نمایید.
      جهت دانستن نحوه ی کاشت نهال هم می توانید مقالات کاشت نهال گردو را در وب سایت گلد نهال مطالعه بفرمایید. با احترام

  • avatar علی
    ۱۴۰۰-۱۲-۱۷

    سلام خدمت استاد گرامی من حدود ۳۰درخت گردو ۲۰ساله دارم تا الان هم هیچ کود شیمیای بهشون نزدم و الان کود حیوانی زدم بهشون به نظر شما الان باید به درخت ها چه کودی بدم ممنون اگه جواب بدید

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۰-۱۲-۱۸

      سلام و عرض ادب اقای علی گرامی. بستگی دارد که درخت شما چه کمبودی دارد، اغلب بهترین کود، کودهای دامی پوسیده می باشند که به صورت چال کود به درخت داده می شود، اگر درخت شما کمبودی دارد آن وقت می بایست از کود مخصوص شیمیایی استفاده کرد. در غیر این صورت لزومی ندارد زیرا کودهای دامی پوسیده مملو از املاح معدنی می باشند. با احترام

  • avatar محمدحسین عباسی شیرازی نژاد
    ۱۴۰۱-۰۵-۱۹

    باعرض سلام، لطفا پاسخ بدیدآیادرخت گردو نیازبه حجامت دارد یا نه؟ درصورت مثبت بودن۱_حجامت درچه فصلی باید انجام بشه. ۲_درخت چند ساله باشه. ۳_محل حجامت راباچی ترمیم کنیم. ممنون ازلطف وراهنمایی شما دوستداران نعمات الهی

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۱-۱۰-۲۶

      سلام و عرض ادب. این یک ویدئوی اموزشی نیاز دارد که با اصول ان اشنا شوید. به طور کل منظور از حجامت همان هرس درخت گردو می باشد که فصل مناسب ان زمستان یا پاییز است که می توان محل ان را با چسب کشاورزی در صورت نیاز پوشش داد. با احترام

  • avatar ایرانی
    ۱۴۰۱-۰۸-۱۱

    سلام
    درختان گردو در باغمون حدود صد سال عمر دارند دوساله که خیلی کم بار شدند جه راه حلی هست؟ آیا باید با نهالهای جوان جایگزین کرد؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۱-۱۰-۱۲

      سلام و عرض ادب. بله می بایست رقم های جدید بکارید زیرا عمر مفید این درختان تمام شده است. با احترام

  • avatar سید علی سمایی
    ۱۴۰۲-۰۶-۳۰

    باسلام خدمت مهندس گرامی. من ۱ درخت گردو ۳۵ ساله دارم که امسال کرم خراط به جونش افتاده و محصولش هم کم شده و مغز آن سیاه شده. چه کاری میتونم براش بکنم که هم تقویت بشه و هم آفت از بین بره. ایا به درخت برای زمان کوتاه برق وصل کنم کرم خراط از بین میره؟ با تشکر

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۸-۲۵

      سلام وقت بخیر
      شما با هرس شاخه های خشک و اضافی و استفاده از کودسم می توانید آن را از بین ببرید.

  • avatar رسول حسین زاده
    ۱۴۰۲-۰۷-۰۳

    سلام خسته نباشید.بنده ۴۰اصله درخت گردوی بالای ۱۵سال دارم بعضی درختا گردوهاشون کوچیک هست وبعضی درختا گردوهاش نصف پوستش روی درخت سیاه شده ممنون میشم کمکم کنید

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۸-۲۵

      سلام وقت بخیر
      سیاهی پوست گردو به دلیل مقدار زیاد اکسیداسیون درون گردو می باشد. کنترل رطوبت خاک، جلوگیری از عوامل تنش، رعایت بهداشت و مبارزه با آفات بسیار اهمیت دارد.
      کوچک بودن گردو ها نیز ممکن است به دلیل کمبود آهن باشد.