سیب آبی چیست؟(عکس + قیمت نهال)

سیب آبی چیست؟(عکس + قیمت نهال)

۱۴۰۲-۰۸-۰۵

سیب آبی چیست؟!

همه آنچه که قرار است درباره گیاه شناسی درخت سیب آبی، خواص و شرایط رشد آن در سرایط اقلیمی مختلف بدانید. سیب آبی (Blue apple) یا میوه ای زنگوله ای شکل یک درخت مخصوص مناطق سردسیر تا نسبتا گرمسیر است که جزء خانواده میرتاسه می باشد.

از ویژگی های بارز و مشخص این درخت زنگوله ای شکل برای کشت، معمولاً به خاطر تولید چوب مرغوبی که دارد و میوه‌ خوشمزه و خوش‌رنگش کشت می شود. سیب آبی گیاه بومی مخصوص مناطق گسترده‌ از جمله کشورهای مالزی و هند می باشد. امروزه هم با توسعه و گسترش تکنولوژی در بخش کشاورزی می توان این گیاه خوشمزه را در مناطقی از ایران عزیزمان کشت کنیم. در این مقاله می خواهیم شما را با شکل و ویژگی های این نهال سیب آبی منحصر به فرد بیشتر آشنا کنیم.

گیاه‌ شناسی سیب آبی:

خصوصیات گیاه ‌شناسی سیب آبی: این درخت می تواند تا ارتفاع ۳ تا ۵ متر رشد کند. تاجی باز شکل و گسترده ای دارد و تنه‌ آن کمی کج و ناراست است.

برگ های سیب ابی : آرایش برگ ها این میوه‌ سیب آبی متقابل است روی یک دمبرگ کوتاه و ضخیمی که به (طول ۵ تا ۲۵ سانتی متر و عرض آن حدود ۲.۵ تا ۱۶ سانتی متر می باشند) قرار دارند. سطح بالای برگ به رنگ سبز روشن: در حالی که سطح زیرین آن به رنگ سبز متمایل به زرد می باشد؛ و حالت چرمی دارند که در اثر کمی فشرده شدن کمی معطر و خوشبو می شود. ولی در حالت عادی معطر نمی باشد.

گل های سیب ابی : به مقدار خیلی کم بوی معطری دارند که به صورت انتهایی روی خوشه های ۳ تا ۷ تایی قرار دارند. گل های این درخت سیب ابی معمولاً پوشش برگی دارند. دارای چهار گلبرگ که ممکن است به رنگ های زرد کمرنگ، سفید مایل به زرد یا مایل به صورتی دیده شوند. دارای کاسه‌ گل چهار قسمتی هستند.

میوه سیب ابی: شکل میوه‌ این نهال سیب زیبا همانند گلابی می باشد که به این خاطر به آن زنگوله ای می گویند. دارای پوستی نازک و شفاف ممکن است به رنگ های سفید، قرمز روشن یا قرمز می باشد. طول این میوه‌ سیب آبی زیبا از ۶/۱ تا ۲ سانتی متر و عرض آن ۵/۲ تا ۴/۳ و عرض آن ۵/۲ تا ۴/۳ سانتی متر متغیر می باشد. قسمت گوشتی آن کمی معطر، به رنگ سفید یا صورتی، ترد یا اسفنجی، خشک یا آبدار و اغلب گاهی شیرین است. ممکن است در داخل هر میوه‌ آن ۳ تا ۶ عدد بذر کوچک دیده شود. ولی به طور معمول اکثر دارای ۱ یا ۲ بذر هستند و گاهی اوقات هم بدون بذر هم می باشد.

همچنین شما می توانید جهت مشاهده انواع نهال سیب و یا نهال گردو به منوی سایت گلد نهال مراجعه نمایید.

شرایط رشد درخت سیب ابی:

باید گفت که سیب آبی مخصوص مناطق معتدل و با بارندگی های فراوان در ارتفاعات کم یا پراکندگی های مناسب در تمام سال می باشد. خواهان آب و هوای معتدل می باشد. در کشور مالزی ۲ بار این محصول قابل برداشت می باشد (یکبار در بهار و بار دیگر در پاییز). در کشور اندونزی اول ماه جولای اولین گل‌دهی در ماه سپتامبر دومین مرحله‌ گل‌دهی انجام می شود.

در ماه‌های آگست و نوامبر میوه‌ سیب آبی می رسند و می توانند آن را برداشت کنند. در صورتی که در ایران در باغ های آذربایجان کشت شده و بعد از ۴ سال میوه می دهند؛ و در اوایل مرداد ماه به رنگ قرمز روشن هستند، در شهریور ماه به رنگ بنفش در می آیند و در اواخر مهرماه به رنگ آبی لاجوردی خوش‌رنگ تغییر رنگ می دهند.

کاربرد درخت سیب ابی:

بیش‌ترین کاربرد درخت سیب آبی به دلیل تولید چوب مرغوب و با کیفیت آن و میوه های خوشمزه و معطر انجام می شود. از چوب آن برای ساختن ابزارهای موردنیاز استفاده می کنند. حتی از پوست آن در طب سنتی استفاده می شود. برگ های درخت سیب آبی خوراکی بوده و از آن برای دلمه استفاده می کنند. میوه‌ درخت سیب آبی مزه ی شیرینی دارد و طعم ملایمی دارند درست مثل طعم سیب می باشد. بافت داخلی آن حالت ترد و آبکی مانند هندوانه می باشد که از میوه های آن برای تهیه سالاد استفاده می کنند.

همچنین در اینجا میتوانید ویدئویی در این زمینه مشاهده بفرمایید.

معمولا رشد و تکثیر نهال سیب ابی به چند طریق انجام می شود اول خوابانیدن هوایی و پیوندی روی درختان سیب دیگری مانند درخت سیب جاوا که از طریق کشت بذر انجام می شود.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

  • avatar زهرا ترزفان
    ۱۴۰۰-۰۹-۰۳

    جالب بود . هوای آذربایجان که سرد است چطور در ان منطقه کشت شده.

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۰-۰۹-۰۳

      سلام و عرض ادب. سیب در اب و هوای سرد باردهی دارد.

  • avatar محسن
    ۱۴۰۱-۱۱-۰۶

    اگر در هوای سرد باردهی دارد چرا نوشتید این درخت برای مناطق گرمسیری است مگرآذربایجان سردسیر حساب نمی شود؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۱-۱۱-۱۵

      سلام عرض ادب وقت بخیر. مناسب مناطق سردسیر تا نسبتا گرمسیر می باشد. با احترام

  • avatar مهدی
    ۱۴۰۱-۱۲-۱۱

    درود و سلام
    اون ویدیویی که تو سایت بارگذاری کردین رو دیدم، به انگلیسی نوشته و توضیح داده که؛ اصل ویدیو تقلبی و فیکه.

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۱-۰۸

      سلام عرض ادب وقت بخیر. ما ویدئویی جایی قرار ندادیم.با احترام

  • avatar بهروز آراسته
    ۱۴۰۲-۰۲-۱۲

    با سلام و عرض ادب.
    احتراما نهال سیب آبی رنگ موجود دارید ؟ و جسارتا قیمت نهالش چقدر است ؟
    با تشکر .

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۸-۲۷

      سلام وقت بخیر
      بله موجود است در تاریخ ۲۷ آبان، قیمت نهال سیب آبی ۴۵۰ هزارتومن است.