انواع پیوند درخت میوه | (روش پیوند زدن + عکس)

انواع پیوند درخت میوه | (روش پیوند زدن + عکس)

۱۴۰۲-۰۸-۰۸

انواع پیوند زدن درخت میوه چه می باشد:

آشنایی با انواع پیوند زدن؛ و بهترین زمان پیوند زدن؛ در باغداری های امروزی یک نوع نیاز اساسی می باشد و بسیار رایج و مورد توجه باغداران قرار گرفته است،با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون انواع پیوند زنی و نکات مهم در زمان پیوند زنی در اختیار شما قرار دهیم.

پیوند زنی؛ یک روشی است که دو گیاه را با روش تکثیر در یک گیاه دیگر پیوند می زنند،در واقع از قسمت پایینی گیاه پایه پیوند استفاده می کنند و آن را به قسمت بالایی جوانه ظریف پیوند می زنند،این کار در واقع به منظور ترکیب عملکرد دو گیاه انجام می شود.

برخی ارقام مانند درختان هلو و شلیل به دلیل عمر کوتاه معمولا با پایه پیوند ها پیوند زده می شوند تا عمر طولانی تری داشته باشند،البته امروزه بیشتر درختان میوه روی پایه پیوند ها پیوند زده می شوند، اهمیت پیوند زدن؛ در این است که ویژگی های خاص گیاه را بر گیاه جدید منتقل می کند در واقع تاثیر مثبت این روش در تولید مثل گیاهان است.

پیوند زنی از گذشته های دور در بین باغداران رایج بوده،اولین بار چینی ها بودند که از پیوند استفاده کردند،هدف های مختلفی از چنین روشی دنبال می شود در درختان میوه دار هدف از پیوند افزایش باردهی و افزایش کیفیت و کمیت محصولات  می باشد.

لازم به ذکر است که پیوند معایب و محاسن زیادی دارد،از معایب این روش می توان به این اشاره نمود که پیوند زدن؛ همیشه خواسته اصلی را تامین نمی کند و قسمتی که پیوند انجام شده حجیم شده  و تطابق پایه و پیوند به خوبی رعایت نمی شود.

از محاسن پیوند زنی؛ هم می توان به حفظ ویژگی یک رقم و تغییر رقم درخت اشاره نمود،البته پیوند یک حسن بسیار خوبی که دارد این است که موجب می شود به وسیله آن بیماری های ویروسی را به خوبی تشخیص داد و بخش های آسیب دیده را ترمیم نمود. در نهایت باید اشاره نمود که پیوند موجب می شود درختان کهن و مسن جوان تر شده و باردهی مطلوب را آغاز کنند.

معرفی انواع پیوند زدن
انواع پیوند درختان میوه

آشنایی با انواع پیوند درختان میوه:

پیوند زنی انواع مختلفی دارد که باید متناسب با نوع رقم مورد نظر پیوند زنی مناسب را انتخاب کرد،برای پیوند دو روش کلی وجود دارد،پیوند جوانه و پیوند شاخه در پیوند شاخه روش های متداولی وجود دارد که به شرح زیر است:

  1. پیوند شکافی: پیوند شکافی یکی از انواع روش پیوند زدن درختان میوه ؛ می باشد که که بیشتر برای درختان سیب،گیلاس و گلابی مورد استفاده قرار میگیرد. از این روش برای گونه هایی که ریشه های ضعیف دارند به کار برده می شود،البته باید اشاره نمود که از این روش بیشتر در فصل زمستان و اوایل بهار استفاده می شود.
  2. پیوند زبانه ای: این روش را بیشتر برای پیوند زدن ارقامی چون انگور و گلابی مورد استفاده قرار می دهند، در این روش پایه را از ارتفاع ۱۰ سانتی از سطح خاک قطع می کنند سپس قسمت برش داده شده را به هم وصل می کنند البته این روش را هم به صورت ساده و هم به صورت زبانه دار انجام می دهند.
  3. پوند زنی تاجی: پیوند زنی تاجی را معمولا فصل بهار انجام می دهند و این روش برای درختانی مورد استفاه قرار می گیرد که گلدهی و میوه دهی دارند.
  4. پیوند زنی سپری: این روش برای پیوند جوانه ای کاربرد دارد و معمولا اوایل بهار و اواخر زمستان قابل انجام است.این روش بیشترین کاربرد را دارد و بسیار مورد توجه باغداران قرار گرفته است،برای درختان هلو،شلیل و گلابی از پیوند زدن؛ سپری استفاده می شود.
  5. پیوند زنی وصله ای: در روش پیوند وصله ای ابتدا قسمتی از پوست درخت را به صورت مربعی برش می دهند  سپس پیوندک را روی قسمت برش داده شده قرار می دهند. به عنوان نکته پایانی باید اشاره نمود انواع پیوند درختان میوه ؛ با توجه به رقم آن انتخاب می شود .

همچنین در ویکی پدیا می توانید بیشتر بخوانید .

نکات مهم در زمان پیوند زدن درخت:

پیوند زدن ؛ یکی از روش های بسیار کاربردی در باغداری های امروزی می باشد،این روش نیاز به رعایت برخی نکات مهم دارد که لازم است باغداران حتما به آن توجه کنند،البته این روش باید توسط افراد متخصص انجام گیرد زیرا درصد خطا تقریبا به صفر می رسد. و اما نکات مهم در خصوص پیوند زنی به شرح زیر است:

  • باید توجه داشت در برخی گیاهان پیوند زندن، باعث تغییر خواص ظاهری و باطنی پیوندک نمی شود.
  • پیوند زنی درختان کهن و مسن را دوباره به حالت جوان بر می گرداند،به طوری که زمانی که درخت کهنسال شده و قسمت هایی از آن از بین رفته می توان با پیوند مجدد آن را احیا نمود.
  • در زمان پیوند  باید پایه پیوند مناسب را انتخاب نمود،زیرا چنانچه تناسبی وجود نداشته باشد ارتباط از بین خواهد رفت  باعث خشک شدن خواهد شد.
  • بعد از پیوند توصیه می کنند تا یک هفته آبیاری صورت نگیرد تا پیوند به طور کامل جوش خورده و متصل شود.
  • *توجه به زمان مناسب پیوند یک امر ضروری و مهم می باشد که باید به آن توجه داشت،به توصیه کارشناسان هیچ گاه نباید موقع استراحت گیاه عمل پیوند  انجام داد زیرا در این زمان شیره گیاه بیشتر می باشد و این موجب می شود پیوندک در شیره گیاه خفه شود. بهار و زمستان زمان ایده آل برای پیوند زنی می باشد.
  • تقریبا یک بازه زمانی یک ساله نیاز است تا درخت پیوند زده شده به رشد طبیعی برگردد و فعالیت خود را آغاز کند.
  • توصیه می شود قبل از پیوند  پهنا و  عمق ریشه خاک را محاسبه کرده و دقیقا مطابق همان محاسبه زمین را حفر کرد این موجب می شود اندازه گیری استاندارد رعایت شود و پیوند به خوبی انجام گیرد.
  • به منظور اصلاح خاک می توان مقداری کود گیاهی را به خاک اضافه نمود،البته این کار باید قبل از پیوند زنی انجام گیرد و توجه داشته باشید که در زمان زیر و رو کردن خاک هیچ منفذ خالی در زیر گیاه نماند تا ریشه به خوبی رشد کند.
  • توجه داشته باشید که اگر پیوند در فصل گرم سال انجام میگیرد،گیاه باید در نور مستقیم خورشید باشد یعنی  در این زمان نور یکی از نیاز های اساسی به شمار می آید که باید تامین شود. درختان دارای ریشه ضخیم نباید در فصل پاییز پیوند شوند بلکه بهار بهترین زمان پیوند این ارقام می باشد.
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران