کود آبیاری چیست؟ (مراحل انجام انواع کودهی)

کود آبیاری چیست؟ (مراحل انجام انواع کودهی)

۱۴۰۲-۰۸-۰۹

کود آبیاری چیست:

سیر تا پیاز کود آبیاری؛ و آشنایی با مزایا و معایب آن،به منظور کسب اطلاعات باغداران و کشاورزان می باشد ،این روش یکی از رایج ترین روش های کوددهی می باشد که تاثیرات  مثبتی هم دارد.

کاربرد کود مایع در سیستم های آبیاری را کود آبیاری؛ می گویند،از مزیت های بارز آن این است که در مقایسه با لوازم سنتی انعطاف پذیری بیشتری دارد و مواد مغذی را بهتر کنترل می کند،در این روش زمانی از کود استفاده می شود که نیاز است به همین دلیل مواد مغذی کم و در حد نیاز مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا روش آبیاری قطره ای برای کود آبیاری؛ مناسب است،در چنین شرایطی هر زمانی که گیاه آبیاری شود تغذیه هم می شود و مواد مغذی را بعد از هر آبیاری دریافت می کند.

توجه داشته باشید که تغذیه و نقش کود دهی را در پرورش گیاهان نمی توان نادیده گرفت،در واقع عملکرد گیاه تا حدود زیادی به تغذیه مناسب آن بستگی دارد،و می توان گفت کود دهی یکی از فاکتور های اساسی می باشد که باید مورد توجه قرار گیرد.

روش های کوددهی سنتی مقدار کود مصرفی تا حدود زیادی از بین رفته و به تعبیری هدر رفت زیادی خواهد داشت به همین دلیل جایگزین کردن کود آبیاری؛ به جای کود دهی سنتی از تلفات و هدر رفت کود جلوگیری کرده است. از کود آبیاری؛ بیشتر در مناطق نیمه خشک و خشک استفاده می کنند و یکی از روش های متداول می باشد این روش بیشتر به منظور تامین نیتروژن به کار گرفته می شود البته فسفر،پتاسیم،گوگرد،روی و آهن نیز با کود آبیاری مورد استفاده قرار میگیرند. به طور کلی می توان گفت کود آبیاری نقش مهمی در افزایش راندمان آبیاری و همچنین رشد مطلوب گیاهان خواهد داشت زیرا در چنین حالتی تمام کود ها به طور یکنواخت توزیع می شوند.

کود ابیاری

مزایا و معایب کود آبیاری:

کود آبیاری؛ همان تزریق مواد شیمیایی به آب آبیاری می باشد،مواد شیمیایی نیز انواع مختلفی دارد که از آنها در سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی استفاده می شود،این روش یکی از موثر ترین روش ها می باشد که به لحاظ اقتصادی نیز مقرون به صرفه می باشد.

البته لازم به ذکر است که هر روشی مزایا و معایبی هم دارد که در ادامه به مزایای روش کود آبیاری؛ می پردازیم.

۱.کود آبیاری؛ در مقایسه با روش های سنتی گذشته انعطاف پذیری بیشتری دارد و مواد غذایی را بهتر کنترل می کند.

۲.مواد غذایی موجود در خاک با کود آبیاری؛ کمتر در معرض شسته شدن باران قرار میگیرند و مواد مغذی در خاک نیز حفظ شده و با هر آبیاری گیاه از آن تغذیه می کند و آن  را تا آبیاری بعدی دریافت می کند.

۳.این روش در کاهش مقدار کود مصرفی موثر می باشد زیرا کود به صورت حل شده در آب تزریق می شود.

۴.در این روش حتی مقدار آب مصرفی نیز کاهش پیدا کرده و این در جلوگیری از هدر رفت آب نیز موثر می باشد.

۵.به طور کلی کود آبیاری؛ مقرون به صرفه می باشد زیرا تا حدود زیادی در کاهش هزینه های کارگری نیز تاثیر گذار است.

۶.همیشه در کود دهی و سمپاشی،محیط زیست بیشتر در معرض آلودگی قرار میگیرد و باغداران یا کشاورزان به دنبال روشی هستند که به وسیله آن آسیب کمتری به محیط زیست وارد شود،در همین راستا استفاده از کود آبیاری؛ در کاهش آلودگی محیط زیست موثر می باشد.

۷.در چنین روشی گیاه به آسانی در هر زمانی به مواد غذایی مقوی دسترسی پیدا می کند،تغذیه مناسب و اصولی در رشد مطلوب گیاه موثر می باشد.

۸.هر دو عامل آبیاری و کود دهی در یک زمان انجام می شود،در چنین حالتی باغدار و کشاورز به راحتی می تواند امکان کنترل توزیع کود و آب را داشته باشد.

و اما معایب استفاده از کود آبیاری؛ نیز به شرح زیر می باشد:

  1. کود مایع در برخی موارد ممکن است باعث سوختگی برگ ها و ریشه ها شود.
  2. در برخی موارد گران تر و پر هزینه در می باشد آن هم به دلیل اینکه باید سیستم آبیاری را سیستم نوین نمود تا بتوان از کود آبیاری؛ استفاده کرد.
  3. باید توجه داشت که همه کود های مایع نمی توانند مورد  استفاده قرار گیرند زیرا به بافت گیاه آسیب وارد می کنند،کود هایی مانند آمونیوم سولفات.

نکات مهم در زمان کود آبیاری:

در زمان کود آبیاری؛ باید به برخی نکات مهم توجه بسیار داشت زیرا این عمل به افزایش راندمان  آبیاری و رشد مطلوب گیاه تاثیر خواهد گذاشت.

  • ابتدا باید توجه داشت که از کود مناسب برای تزریق استفاده نمود و اگر نیاز به مخلوط چندین نوع کود با هم می باشد حتما با توصیه کارشناسان کشاورزی باشد،توجه داشته باشید که مخلوط کردن چندین نوع کود با هم میزان انحلال پذیری کود را کاهش می دهد.
  • توجه داشته باشید که در هنگام استفاده از کود نباید از حد مجاز تجاوز کرد زیرا افزایش میزان کود و نامتناسب بودن آن با حجم مصرفی آب در خشک نمودن یا سوزاندن برگ های گیاه تاثیر گذار خواهد بود.
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران