خواص شلیل

فواید شلیل

خواص شلیل چیست:

شلیل، گونه‌ ای هلو می باشد با پوست صاف‌ تر که در مناطق گرم‌ تر نیمکره شمالی و جنوبی یافت می‌شود. خواص شلیل؛ بیش از 4000 سال پیش در چین کشف شده است و جالب است بدانید درختان هلو و شلیل عملا شبیه به هم هستند. عمده‌ی تفاوت این دو میوه، عدم وجود پرزهای گیاهی بر روی پوست شلیل است.

از شلیل به تنهایی یا در پخت انواع مربا، مارمالاد، نوشیدنی و شیرینی استفاده می‌شود. در این محتوا به بررسی فواید شلیل، خواهیم پرداخت پس لطفا ما را تا انتهای این مطلب همراهی نمایید.

ویژگی‌ های ظاهری شلیل:

این میوه ی حاصل از درخت نهال شلیل، دارای پوست صاف و هسته‌ی بزرگ سخت است. معمولا طعم آن به ترشی می‌زند و گوشت آن ممکن است رنگ سفید، زرد، سبز یا نارنجی داشته باشد. اما این میوه علاوه بر طعم دلپذیر، دارای خواص ویژه‌ای است.

خاصیت شلیل

انواع خواص شلیل:

از انواع متداول شلیل در ایران که هر کدام خواص متفاوتی دارند می‌توان به:

  • شلیل مغان
  • رد گلد یا شلیل شبرنگ
  • شلیل شمس،
  • شلیل سفید
  • شلیل سبزرنگ و… اشاره کرد.

اولین خواص میوه شلیل؛ شوالیه‌ ای برای مبارزه با سرطان:

اولین خاصیت شلیل، که باید این میوه را در برنامه غذایی خود قرار دهید، کمک به پیشگیری از سرطان است. بسیاری از میوه و سبزیجات می‌توانند از ابتلا به انواع سرطان‌ها جلوگیری نمایند و باید یادآور شد که شلیل نیز یکی از این مبارزان حرفه‌ای است! کافی است در هفته دو یا بیشتر وعده از این میوه استفاده کنید تا از خاصیت شلیل، در پیشگیری از سرطان بهره‌مند شوید.

رادیکال‌ های آزاد، مولکول‌ هایی هستند که وجود آن‌ها در بدن می‌تواند منجر به سرطان شود. آنتی اکسیدان‌ های موجود در فواید شلیل، موادی هستند که می‌توانند از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری کنند. تحقیقات نشان داده که کوئرستین و اسید کلروژنیک موجود در شلیل می‌تواند از تکثیر سلول‌های سرطانی جلوگیری نماید.

خواص های شلیل

برای پیشگیری از دیابت، به جای رژیم‌های سخت، از خواص شلیل بهره مند شوید:

امروز انسان‌ها با بیماری‌های بسیار خطرناکی دست و پنجه نرم می‌کنند. با این حال موهبیت‌های طبیعی می‌توانند به عنوان سپر دفاعی برای مبارزه با این بیماری‌ها به کمک ما بیایند. درصورتی که امکان ابتلا به دیابت بر اثر چاقی یا دلایل دیگر در فرد وجود داشته باشد، خواص شلیل، به کمک خواهدآمد. وجود موادی مانند گلیسمیک به این معناست که این میوه می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای پیشگیری از دیابت باشد. با این حال اگر درحال حاضر مبتلا به این بیماری هستید، به دلیل وجود قند فروکتوز در این میوه حتما درمورد نحوه و میزان مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید.

سومین خواص شلیل، ضد سم قوی:

از جمله خواص شلیل؛ می‌توان به خاصیت ضد سم آن اشاره کرد. این میوه با داشتن مقادیر زیادی ضد‌سم، ساخته شدن مواد مضر اکسداتیو را کاهش می‌دهد. همچنین شلیل به اتصال برخی از اجزای موجود در اسید صفراوی دستگاه گوارش کمک می‌کند. این امر مانع از گردش مجدد اسید صفراوی در معده می‌شود که درنتیجه سموم بالقوه سرطان‌زا را از بدن دفع می‌کند.

افزایش ایمنی بدن:

یکی از بهترین فواید شلیل، افزایش قدرت دفاعی بدن و بهبود عملکرد سیستم ایمنی است تا در برابر بیماری‌ها مقاوم باشیم. وجود مقادیر زیادی ویتامین C و بتاکاروتن در این میوه می‌تواند چنین امکانی را برای ما فراهم کند. عملکرد دیگر ویتامین C کمک به تولید مجدد ویتامین E در بدن است. ویتامین E نیز یکی دیگر از راه‌های مبارزه با رادیکال‌های آزاد است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. علاوه بر این مزایا، ویتامین A وجود در شلیل می‌تواند با عفونت‌ها مقابله کند. این ویتاین، دیواره‌ی سلول‌ها را تقویت کرده و از غشای مخاط در برابر باکتری‌های مهاجم محافظت می‌کند.

فواید شلیل

خواص شلیل برای سلامت چشم:

شلیل دارای موادی ازجمله لوتئین و زیگزانتین است؛ این مواد از محتویات ضروری شبکیه‌ی چشم هستند. با مصرف مقدار مناسب شلیل و بهره‌مندی از فواید شلیل، می‌توانید خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آب مروارید و پیرچشمی را به میزان قابل توجهی کاهش دهید. همچنین، بتاکاروتن موجود در شلیل سلامت چشم را با پیشگیری از دژنراسیون ماکولا (تخریب لکه زرد) حفظ می‌کند. یک فنجان شلیل حاوی 214 میکروگرم بتاکاروتن است. میزان بتاکاروتن در نوعی از شلیل که رنگ گوشت آن به قرمزی می‌زند، بیشتر است.

فواید شلیل برای مبارزه با هیپوکالمی:

  1. درصورت کمبود پتاسیم در بدن، احتمال بروز هیپوکالمی در انسان بیشتر می‌شود.
  2. علائم بیماری هیپوکالمی شامل فشار خون بالا، یبوست، مشکلات کلیوی، ضعف عضلات، خستگی و مشکلات قلبی است.
  3. مصرف شلیل به دلیل دارا بودن میزان بالایی از پتاسیم می‌تواند برای افرادی که مقداری از این ماده معدنی را به دلایلی از دست داده‌اند، مناسب باشد.
  4. مصرف پتاسیم برای بهبود عملکرد سیستم عصبی مناسب است.

خواص های شلیل در بهبود شرایط عروقی:

وجود میزان مناسبی از آنتی اکسیدان‌ها و گلروژنیک اسید در شلیل منجر به تاثیر مثبت آن بر سیستم عروقی می‌شود. از آنجا که یکی از خواص شلیل، دارا بودن مقدار زیادی فیبر محلول است، مصرف آن می‌تواند موجب کاهش فشار خون و کلسترول بد گردد. باتوجه به اینکه فشار خون و کلسترول بالا از عوامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است، با تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول بد می‌توان تا حدودی از بروز بیماری‌های عروقی جلوگیری کند.

پوستی سالم با مصرف شلیل:

از جمله خواص شلیل، تاثیر مناسب آن بر سلامت پوست است. این میوه سرشار از بیوفلاونوئیدها است؛ ماده‌ای که می‌تواند برای مراقبت از پوست شما مناسب باشد. همچنین این میوه سرشار ازلوتئین و بتاکاروتن است. بتاکاروتن به تنهایی می‌تواند پوست شما را در برابر اشعه فرابنفش خورشید محفظت نماید.

در کنار همه‌ی این‌ها، ویتامین C با تولید کلاژن کمک می‌کند که پوست جوان و شاداب بماند و مانع آسیب‌های اشعه UV می‌شود. پروتئین کلاژن بخش مهمی از بافتهای ارتباطی است که پوست، استخوان، تاندون‌ها، رباط‌ها، غضروف‌ها و رگ‌های خونی را در کنار یکدیگر نگه می‌دارد. علاوه بر آن، با پیری پوست مبارزه کرده و درمان زخم را سرعت می‌بخشد و پوست خشک را درمان می‌کند.

شلیل و حفظ سلامت سلول‌ها:

یکی دیگر از فواید شلیل، وجود فسفردر ترکیبات آن است. فسفر یکی از عناصرحیاتی مورد نیاز برای محافظت از سلول‌ها و بافت‌هاست که کمک می‌کند وظایفشان را بهتر انجام دهند. به همین جهت مصرف مداوم آن می‌توان سلامت سلول‌ها را افزایش دهد. به علاوه ویتامین A که در شلیل با تبدیل سلول‌های نابالغ به بافت‌های عملکردی می‌تواند ارتباطات میان سلول‌ها را تقویت کند. این ویتامین در تقویت سلول‌های T موجود در روده که وظیفه حفظ ایمنی بدن را برعهده دارند موثر است و می‌تواند در تولید گلبول‌های سفید خون نقش مهمی بازی کند.

بهبود دستگاه گوارش با خواص شلیل:

علاوه بر تمامی مواردی که درباره محتویات و ارزش غذایی گفته شد، از فواید شلیل، باید به این نکته اشاره کرد که این میوده حاوی مقدار زیادی فیبر است. وجود فیبر در این میوه به بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند. فیبر محلول به کاهش سرعت هضم کمک می‌کند که منجر به احساس سیری و کاهش سرعت هضم گلوکز و کمک به کنترل قند خون می‌شود.

علاوه بر آن فیبری که در میوه ی شلیل(Nectarine)، می‌تواند رشد باکتری‌ مفید روده را تسریع بخشد. شلیل همچنین به طور طبیعی سرشار از پروبیوتیک است که می‌تواند سلامت گوارشی را بسیار تقویت کند؛ زیرا به عنوان سوخت پروبیوتیک‌ها، ارگانیسم‌های زنده بدن شما عمل می‌کند. این میوه می‌تواند به درمان سندرم روده تحریک پذیر کمک کند؛ یک اختلال روده‌ای که می‌تواند باعث نفخ شکم و گاز شود.

بهبود فقر آهن با مصرف شلیل:

آنمی یا فقر آهن به شرایط اطلاق می‌شود که میزان گلبول‌های قرمز خون کاهش پیدا کند.در این شرایط با مصرف آهن، می‌توان آن کمبود را جبران کرد. خواص شلیل؛ حاوی آهن زیادی نیست اما وجود مقدار زیادی ویتامین C در آن می‌تواند به جذب بیشتر آهن کمک کند. به همین دلیل مصرف آن در وعده‌های غذایی، درکنار خوراکی‌های حاوی آهن مانند سبزیجات سبز، گوشت قرمز، شکلات، ماهی، بادام هندی، کشمش، اسفناج و به همراه مکمل‌های غذایی می‌تواند جذب آهن در بدن را افزایش دهد.

لازم به یادآوری است که شلیل تازه یا یخ زده، ویتامین C بیشتری نسبت به کمپوت یا کنسرو شده دارد؛ چون ویتامین C با حرارت از بین می‌رود.

خواص شلیل در رژیم کاهش وزن:

اگر رژیم غذایی کاهش وزن دارید، مصرف شلیل پیش یا پس از تمرین می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. از خواص شلیل؛ می توان به فیبر فراوان آن اشاره داشت که می‌تواند آب را درون خود نگه دارد. این عمل مغز را فریب می‌دهد و در شما احساس سیری به وجود می‌آورد.

در نتیجه نیاز به غذا خوردن کم شده و کالری ورودی بدن شما کاهش می‌باید. این امر می‌تواند فرآیند کاهش وزن را تسریع بخشد. همچنین وجود فیبر بالا در وعده‌ی غذایی می‌تواند سرعت هضم غذا را کاهش دهد. این کندی علاوه بر اینکه در مدت طولانی‌تری احساس سیری را در شما نگه دارد، منجر به جذب آهسته‌ی قند نیز می‌شود.

با این روش، میزان کلسترول بد و تری گلیسیرید خون کاهش می‌یابد. علاوه بر آن فیبر با تبدیل آب به ماده‌ای ژل مانند در روده، به این هدف دست می‌یابد و سپس مانع از جذب کلسترول و چربی در خون می‌شود؛ این به کاهش وزن سالم کمک می‌کند. فیبرهای محلول همچنین کلسترول بد بدن را کاهش می‌دهند.

خاصت شلیل برای درمان آسم:

  • وجود مقدار زیادی ویتامین C در شلیل می‌تواند اثر مطلوبی بر روی درمان بیماری آسم داشته باشد.
  • مواد موجود در Properties of nectarine، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند و پاسخ مناسبی به پاتوژن‌ها دهند.
  • به دلایل مختلف ممکن است دستگاه تنفسی افراد دچار واکنش‌های آلرژیک شود که در حالت پیشرفته منجر به پیشروی و بروز آسم می‌گردد.
  • فواید شلیل؛ می‌تواند تا حدودی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند.

فواید شلیل، اهرم تنظیم فشار خون:

درصورتی که مصرف سدیم بالایی دارید، ممکن است دچار افزایش فشار خون شوید. قرار دادن شلیل در رژیم غذایی خود به دلیل داشتن پتاسیم، می‌تواند میزان فشار خون و نمک ورودی را تنظیم کند. به علاوه پتاسیم می‌تواند هموستاز را حفظ نماید. میوه‌ها دارای میزانی قند به صورت فروکتوز هستند اما میزان تاثیر این قند بر افزایش قند خون در برابر اثرات مثبت فیبر موجود در آن در کاهش میزان قند خون، ناچیز است. فیبر بالا از خواص شلیل، است که به دلیل سرعت هضم پایین آن منجر به جذب آهسته‌ی قند غذای درحال هضم شده و از افزایش یکباره‌ی سطح قند خون جلوگیری می‌کند.

خواص شلیل برای نوزادان:

همانطور که توضیح داده شد، این میوه سرشار از مواد مغذی است؛ لذا مصرف آن برای نوزادان مفید است. اما باید توجه داشت که کودک شروع به دریافت غذا کرده باشد؛ یعنی تا پیش از شش ماهگی که نوزاد صرفا از شیر تغذیه می‌کند، نمی‌توان این میوه را برای او درنظر گرفت.

خواص شلیل و کاهش کلسترول:

فیبر محلول می‌تواند سطح کلسترول را کاهش دهد. خوشبختانه یکی از خواص شلیل؛ غنی بودن از فیبر محلول است. یک شلیل متوسط حاوی حدود 2.2 گرم فیبر است. مطابق با گزارشی، مصرف 5 تا 10 گرم فیبر محلول به صورت روزانه می‌تواند سطح کلسترول بد خون را تا 5% کاهش دهد. یکی ازراه‌های قرار دادن این میوه در رژیم غذایی، مصرف شلیل به همراه غلات صبحانه است. همچنین می‌توانید این میوه را به عنوان میان وعده به همراه ماست یا پنیر مصرف کنید.

اما این همه از خواص گفتیم، پس مضرات شلیل چه می شود؟!

اگرچه در بسیاری موارد نادر، اما مشاهده شده است که مصرف شلیل می‌تواند در برخی افراد، علائم حساسیت خفیفی مانند خارش لب، دهان، گلو و تورم لب و صورت را ایجاد نماید. در برخی موارد نیز علائم گوارشی و تنفسی مانند استفراغ، اسهال، درد معده، آبریزش بینی، و… مشاهده شده است.

شدیدترین آلرژی به شلیل بیماری به نام آنافیلاکسی است که به منزله بی ثباتی قلبی عروقی و مشکلات جدی تنفسی است. علاوه بر آن درصورتی که رژیم غذایی شما طوری طراحی شده است که نباید مقدار بالایی کربوهیدرات مصرف کنید، بهتر است از خواص شلیل، صرف نظر نمایید.

جمع بندی نهایی در رابطه با خواص شلیل و روش‌ های نگهداری آن:

ابتدا شلیل‌ها را در دمای اتاق نگهداری کنید تا مطمئن شوید به خوبی رسیده‌اند. زمانی که میوه‌ها بوی شیرین و رسیده بودن دارند، می‌توانید آن‌ها را در یک کیسه‌ی پلاستیکی قرارداده و در یخچال نگهداری نمایید. شلیل‌ها امکان نگهداری در مدت طولانی را ندارند و بهتر است برای بهره‌مندی از خواص شلیل، هرچه زودتر آن‌ها را مصرف کنید.

 

منابع:

  1. https://www.britannica.com/plant/nectarine
  2. https://pezeshket.com/general-internal/hypokalemia
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 − 2 =