آفت شته سبز چیست؟ (برسی تخصصی تا درمان)

آفت شته سبز چیست؟ (برسی تخصصی تا درمان)

۱۴۰۲-۰۸-۰۸

آفت شته سبز سیب چیست:

به نقل از گلد نهال : آشنایی با آفت شته سبز ؛ و راه های درمان آن از نیاز های اساسی در باغداری های امروزی می باشد با ماه همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت آفت شته سبز سیب؛ میزان خسارت آفت شته سبز سیب ؛ و روش های درمان شته سبز سیب در اختیار شما قرار دهیم.

آفت شته سبز ؛ یکی از شایع ترین آفت های درختان سیب می  باشد که چنانچه به مرحله کنترل نرسد خسارت جدی وارد می کنند. شته سبز ماده بدون بال است و تقریبا ۵ میلیمتر می باشد،رنگ پوست این آفت سبز بوده و چشم هایی سیاه دارد شته های نر نیز پوستی قهوه ای رنگ دارند و هر دو درختان سیب را آلوده می کنند.

شته سبز سیب؛ زمستان را به صورت تخم می گذراند،تجمع تخم ها روی شاخه های درختان سیب می باشد،البته بیشتر شاخه های سنین پایین تر محل تجمع شته های می باشند،بعد از گذران زمستان در فصل بهار و با شروع جوانه زنی برگ ها تخم ها نیز فعالیت خود را آغاز می کنند.

بیشترین فعالیت آفت شته سبز ؛ فصل بهار می باشد،و این آفت تقریبا تمام اعضای فعال گیاه را درگیر می کند و سلول های زنده را تحت تاثیر قرار داده و خسارت وارد می کند. آفت شته سبز علاوه بر درختان سیب درختان گلابی را نیز درگیر می کند،فعالیت شته سبز سیب؛ بر روی  برگ ها،جوانه ها و میوه ها می باشد. آفت شته سبز ؛ از خود ترشحات چسبنده ای تولید می کند که محل تجمع مورچه ها می شود و این خود نشانه و علائم  وجود آفت می باشد و می توان نسبت به کنترل آن اقدام  کرد.

این آفت ممکن است از قبل در باغ وجود داشته باشد و موجب آلودگی درختان سیب شود و در مواردی دیگر ممکن است با خرید نهال آلوده و دارای مقامت پایین به بیماری مبتلا شوند،برای همین است که توصیه می شود حتما از ارقام مقاوم به منظور احداث باغ استفاده کنید.و حتما نهالستانی معتبر را برای خرید نهال در نظر داشته باشید.

شته سبز سیب

علائم و میزان خسارت آفت شته سبز:

علائم آفت شته سبز سیب خیلی پنهان نیست و چون شته ها در سطح بیرونی درخت فعالیت می کنند بیشتر قابل مشاهده میباشند،تعداد جمعیت شته ها تقریبا زیاد است و این موجب می شود پیش روی بیشتری داشته باشند و میزان خسارت نیز افزایش پیدا می کند. البته لازم به ذکر است که فعالیت شته سبز سیب در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا کمتر می شود.

برگ ها و شاخه ها بیشترین قسمت های درگیر در آفت شته سبز سیب هستند،برگ هایی که درگیر این آفت می شوند حالت درهم رفتگی و پیچیدگی به خود میگیرند و از حالت طبیعی و شاداب خود دور می شوند و این روند تا جایی ادامه پیدا می کند که تمام برگ ها را آلوده کند،شته سبز سیب از برگ ها تغذیه می کند و تمام سلول های زنده برگ را از بین می برد. شاخه ها نیز از دیگر قسمت های درختان سیب می باشد که محل تجمع آفت شته سبز سیب می شود در این قسمت شته ها به صورت گروهی به شاخه ها می چسبند و شروع به تغذیه می کنند.

البته آفت شته سبز ؛ میوه ها را نیز درگیر می کند و موجب آلوده شدن آنها می شود،همانطور که اشاره شد فعالیت شته ها از ابتدای بهار آغاز می شود و این زمان دقیقا با باز شدن شکوفه ها مصادف شده و شته ها بر روی شکوفه ها نیز تاثیر خواهند گذاشت و موجب آلودگی آنها خواهند شد که در این صورت ممکن است شکوفه ها دچار ریزش شوند و یا میوه ای که تولید می کنند کیفیت لازم را نداشته باشد.

تعداد نسل شته سبز سیب در یک سال به شرایط آب و هوایی بستگی دارد اما غالبا در یک سال از ۱۵ تا ۲۰ نسل ادامه دارند و این موجب می شود مهار و کنترل سختی داشته باشند و میزان خسارت نیز افزایش خواهد داشت.

همچنین جهت تمایل میتوایند به منوی سایت مراجعه  و از انواع نهال سیب گلد نهال دیدن نمایید.

روش های کنترل آفت شته سبز:

روش های مختلفی برای از بین بردن آفت شته سبز ؛ وجود دارد که می تواند موثر باشد،توجه داشت باشید هر نوع آفت و بیماری زمانی که در ابتدای رشد است به راحتی قابل کنترل میباشد هر چقدر زمان رشد و پیش روی آفت بگذرد کنترل کردن آن نیز سخت تر خواهد شد. و اما روش های کنترل آفت شته سبز سیب:

۱.استفاده از ارقام مقاوم و سالم:

این روش ساده ترین روش کنترل آفت شته سبز؛ می باشد که می توان آن را موثر ترین روش نیز نامید زیرا اکثر بیماری ها از طریق انتخاب ارقام ناسالم به باغ وارد می شوند،همچنین باید قبل از خرید نهال حتما به میزان مقاومت و حساسیت آنها توجه ویژه داشته باشید و در نهایت رقمی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی در مقابل آفات و بیماری ها داشته باشد.

۲.رعایت نکات بهداشتی شته سبز سیب:

این روش نیز در کنترل آفت شته سبز ؛ می تواند موثر باشد،در واقع رعایت نکات بهداشتی از زمان کاشت تا برداشت از انتقال آفت و بیماری جلوگیری می کند،مثلا در مواقعی که درختان سیب را هرس می کنید حتما قیچی و اره مخصوص هرس را بعد از هر بار استفاده با محلول ضدعفونی کننده بشویید تا بیماری و آلودگی از بین رفته و امکان انتقال آن کاهش پیدا کند.

۳.کنترل بیولوژی:

این روش همان روش طبیعی و کم هزینه و کم خطر می باشد که تاثیر خوبی هم خواهد داشت،البته این روش بیشتر کنترل کننده است تا مهار کننده در این روش برخی موجودات مانند کفشدوزک ها و لارو مگس ها شکارگر های خوبی برای از بین بردن شته سبز سیب؛ می باشند این روش همان مبارزه طبیعی می باشد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران