معرفی انواع درخت گردو پر بار | با انواع گردو اشنا شوید

معرفی انواع درخت گردو پر بار | با انواع گردو اشنا شوید

۱۴۰۲-۰۸-۱۱

معرفی انواع درخت گردو:

از آن جایی که شناخت انواع گردو؛ به باغداران و خریداران کمک می کند تا بتوانند بهترین انتخاب را برای احداث باغ گردو داشته باشند، در نتیجه در این مقاله قصد داریم تا به صورت اختصاصی در مورد انواع نهال گردو ؛ پر فروش با عملکرد بالا، صحبت کنیم، ویژگی های هر کدام از انواع درخت گردو؛ را به صورت مختصر شرح دهیم.

همچنین در آخر شما را راهنمایی کنیم که برای رسیدن به اهدافتان کدام نوع از گردو را تهیه کنید. چرا که گردوبا رشد اقتصادی بالایی می باشد، به همین دلیل است که باغداران سعی دارند تا یک گونه از بهترین ارقام ؛ را برای کاشت و پرورش خریداری کنند تا بتوانند به سودآوری برسند.

نکته ای که درمورد انواع درخت گردو؛ وجود دارد این است که تنوع زیاد در آن موجب شده تا در زمان خرید کمی به مشکل بخورید و در این میان هم فروشندگان تنها به فکر سود خود باشند و از ارائه ی اطلاعات دقیق به شما خودداری کنند، پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

برای داشتن یک باغ گردو کدام گونه ها از انواع گردو را انتخاب کنیم؟

احداث باغ گردو عموما برای کشاورزان جنبه ی سرمایه گذاری و اقتصادی دارد. این سرمایه گذاری بهتر است که بر روی انواع گردو؛ تجاری انجام شود. چرا که از میان انواع درخت گردو؛ به ۲ دسته ی تجاری و غیر تجاری می رسیم.

حال اگر شما می خواهید که سود خوبی را شامل حال خود کنید و حتی به صادرات گردو هم فکر می کنید، باید در نظر داشته باشید که خرید نهال های گردو را از میان نهال های تجاری انجام دهید. اما اگر می خواهید که در ابعاد کوچک تری شروع به کار کنید و حتی به فکر پرورش و کاشت نهال گردو؛ در ابعاد خانگی هستید دیگر باید از انواع گردو؛ معمولی و غیر تجاری خرید خود را آغاز کنید.

ویژگی های انواع گردو پر بار جهان:

اگر بخواهیم از بین تمام انواع درخت گردو؛ که در دنیا وجود دارد به پر طرفدار ترین آن ها اشاره کنیم و آن ها را بررسی کنیم باید ۶ مورد از آن ها را به خوبی بشناسیم.

یکی از انواع درخت گردوی ایرانی، گردو تویسرکان می باشد:

یکی از انواع گردو ، تویسرکان می باشد .

این گونه ی گردو دارای ویژگی هایی جالبی می باشد، به عنوان مثال جزو ارقام تجاری گردو می باشد، یک گونه ی بومی و ایرانی می باشد که مربوط به شهر همدان می شود. آب و هوای مناسبی که برای کاشت و پرورش گردوهای تویسرکان؛ لازم است آب و هوای سردسیری می باشد.

جزو ارقام زود گل است پس در زمان باردهی و برداشت محصولات، باید سرعت عمل داشته باشید. درصد مغز گردو در آن نسبتا زیاد و معقولانه است، به همین سبب جزو پر فروش ها قرار گرفته است. رنگ مغز گردوهای تویسرکان؛ سفید می باشد و اگر بخواهید رشد اقتصاد و صادرات گردو را از بین انواع گردو؛ در دست بگیرید، این گردو کمک کننده است چون با آب و هوای مناطق داخلی و خارجی سازگاری دارد.

تویسرکان؛ یکی از انواع درخت گردویی؛ می باشد که به دلیل آن که مناسب مناطق سردسیر می باشند در برابر سرماها از مقاومت خوبی هم برخوردار هستند. اگر شنیده باشید که باردهی درخت گردو؛ می تواند سالانه افزایش یابد، در تویسرکان این موضوع به خوبی صدق می کند و سال به سال افزایش می یابد. برای کاشت گردو ؛ فصل پاییز یا اوایل فصل بهار را می توانید در نظر بگیرید.

برای قرار گیری بهتر آن؛ داخل خاک بهتر است که خاک نه خیلی سفت و نه خیلی نرم باشد، درصد مساوی از هریک باید رعایت شود. مناسب ترین ارتفاع کاشت برای گردوهای این گیاه ، حدودا ۱۶۰۰ تا ۲۴۰۰ متر می باشد. در هر هکتار درختان گردوی تویسرکان، می توانند تا ۵ تن باردهی داشته باشند.

یکی از انواع گردو خارجی، درخت گردو چندلر می باشد:

انواع درخت گردو

از بین انواع درخت گردو؛ چندلر جزو ارقام تجاری معرفی می شود. ارتفاع از سطح دریا برای کاشت آن ها حدودا ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر می باشد. گردوهای چندلر، مناسب کاشت در مناطق سردسیری می باشند. این درخت گردو، دیرگل می باشد و به همین دلیل در برابر سرماهای فصلی و بیماری ها از مقاومت خوبی، در مقایسه با انواع گردو؛ برخوردار است. باردهی در آن حدودا ۶۰ تا ۷۰ کیلوگرم را شامل می شود. چندلر، جزو ارقام پیوندی گردو می باشد و همین موضوع باعث شده تا خریداران زیادی را به خود اختصاص دهد.

برای باردهی هرچه بیشتر نیاز به گرده افشانی دارد و تنهایی از پس این موضوع بر نمی آید. گردوهای چندلر؛ در مقایسه با انواع درخت گردو؛ از قیمت متوسط رو به بالایی برخوردار هستند چون ویژگی های خاص آن به همراه کیفیت زیادی در گردوهایش دارد، باعث شده تا ارزش قیمت گذاری بیشتری را داشته باشند.

یکی از انواع گردو؛ با پوست کاغذی می باشد پس در زمان برداشت چندلر، لازم است که دقت بالایی داشته باشید تا آسیب نبینند. یک گردو آمریکایی می باشد که در ایران به همان نسبت باردهی و سود دهی را تجربه کرده است.

  1. درخت گردو فرنور : یکی از گونه های گردو که مناسب کاشت در مناطق سردسیری می باشد. جهت کاشت به ارتفاع از سطح دریا حدودا ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ متر نیاز دارد که همین ویژگی باعث شده تا به گردوی فوق سردسیری از آن یاد شود، چرا که در شرایط سردسیری هم شما می توانید به پرورش درخت گردو بپردازید اما سایر گیاهان ممکن است در این شرایط آسیب ببینند و یخ زدگی برایشان پیش بیاید. گردوهای فرنور جزو ارقام دیرگل هستند، پس این ویژگی به باغداران کمک می کند که در فصل زمستان به خوبی از پس آن ها بر بیایند و با اتمام یخبندان ها تازه به گل دهی برسد. در زمان کاشت نهال گردو فرنور، بهتر است که فاصله ی کاشت ۵*۷ را رعایت کنید تا ریشه ها دچار آسیب نشوند.
  2. درخت گردو توسرخ : از بین انواع درخت گردو؛ توسرخ جزو گونه های سردسیری می باشد. گردوهای توسرخ؛ جزو ارقام پایه کوتاه گردو هستند و همین موضوع باعث شده تا طرفداران به خصوصی را پیدا کند. درخت گردو تو سرخ مقاوم در برابر کم آبی است. این گونه ی گردو جزو ارقام دیرگل می باشد. گردوهای تو سرخ، دارای ظاهر جذاب و خاصی است که در بین انواع گردو؛ اولین ظاهر متفاوت به آن ها تعلق می گیرد. گردو تو سرخ، یکی از انواع درخت گردو؛ می باشد که رشد آن می تواند تا ۶ متر هم برسد. این گردوهای تو سرخ، بیضی شکل و قرمز رنگ هستند. این گونه ی گردو از ارقام تجاری می باشد پس باردهی زیادی خواهد داشت. نهال گردو تو سرخ؛ وارداتی و خارجی است. درخت گردو تو سرخ، یکی از انواع گردوهای خاص و کمیابی است که اگر نهال های آن را خریداری و شروع به کاشت کنید، به سودآوری قابل توجهی خواهید رسید.
  3. درخت گردو ژنوتیپ : از بین انواع درختان گردو؛ گردوهای ژنوتیپ جزو ارقام گرمسیری می باشد. این گردوها متعلق به ایران و بومی هستند که باتوجه به همین ویژگی از فروش بالایی برخوردار هستند. ارتفاع مناسب کاشت در نهال های گردو ژنوتیپ، حدودا ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ متر است و برای اکثر شهرهای گرمسیری کشور، پیشنهاد می شود. گردوهای ژنوتیپ نیز مانند سایر ارقامی که در این مقاله معرفی کردیم، تجاری می باشند و باردهی در آن ها زیاد است. در مناطق گرمسیری که امکان کاشت انواع نهال گردو؛ به فراوانی وجود ندارد و در واقع امکان پذیر نیست، به راحتی می توانید کاشت نهال گردو ژنوتیپ را شروع کنید. اگر به اشتباه در مناطق سردسیری کاشته شوند، ممکن است دچار یخ زدگی بشوند پس برای جلوگیری از آسیب ها در ابتدا مکان های مناسب را انتخاب کنید. بهترین خاک برای این گونه گردوهای گرمسیری، خاک های سبک با درصد مساوی از سفتی و نرمی می باشد.
  4. درخت گردو پکان آمریکایی : یکی از عجیب ترین انواع گردو؛ گردوهای پکان می باشند چون دیگر، در مناطق بسیار گرمسیر که فقط می توانستید کاشت گیاهان تکراری را مانند خرما انجام دهید، الان در کنار آن ها به کاشت گردوهای پکان امریکایی، هم بپردازید. این گردوهای پکان، از درصد مغز گردوی زیادی تشکیل شده که بیشتر از نصف گردو، را تشکیل می دهد.

تفاوت نهال گردو تجاری و غیر تجاری :

اگر در زمان خرید به درستی این ارقام را از یکدیگر نتوانید تشخیص دهید، یا حتی احساس کنید که با یکدیگر تفاوت زیادی ندارند، باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید چون میزان باردهی و درشتی گردوها و همچنین درصد مغز گردو، در انواع گردو تجاری بیشتر از سایرین می باشد و در واقع به گونه ای می باشد که در زمان برداشت بتوان به فروش داخلی و خارجی رسید. حال اگر به اشتباه نهال گردو معمولی را برای این کار انتخاب کرده باشید، پس از چند سال در زمان باردهی متوجه خواهید شد که به فروش صادراتی نخواهید رسید.

از بین انواع گردو بومی ها بهتر هستند یا وارداتی ها ؟

برای مقایسه بین انواع گردو؛ وارداتی و بومی بهتر است که ابتدا هدف خود را مشخص کنید که اولویت برای شما باردهی می باشد یا این که می خواهید بهترین نوع از گردو را پرورش دهید و به بهترین سودآوری هم برسید. در این صورت با قیاس این ۲ گروه به چند جواب مشخص خواهید رسید، به عنوان مثال گردوهای وارداتی پکان امریکایی، نه تنها باردهی خوبی دارند از آن طرف برای مناطق گرمسیری هم مناسب هستند.

اما اگر بخواهیم برای شرایط مشابه یک گردو بومی را مثال بزنیم، گردوهای بومی ژنوتیپ؛ را داریم که مانند گردویی که در بالا گفتیم هم از قدرت باردهی زیادی برخوردار است، هم برای مناط گرمسیری کشور پیشنهاد می شود. اما در ۲ دسته ی متفاوتی از یکدیگر قرار دارند چرا که یکی داخلی و دیگری خارجی می باشد.

در برداشت انواع گردو چه نکاتی حائز اهمیت است ؟

زمانی که به برداشت انواع درخت گردو؛ رسیدید لازم است که یک برنامه ریزی زمانی داشته باشید تا بتوانید وقت خود را به درستی مدیریت کنید. حال این مدیریت باید به گونه ای باشد که از زمان برداشت محصولات تا زمان فروش و جدا کردن آن ها از پوست، روزهای زیادی را از دست نداده باشید، چون که گردوها زمانی که در پوست قرار دارند حساسیت بالایی در برابر شرایط محیطی دارند و اگر به این زمان توجهی نداشته باشید، ممکن است دچار تغییر رنگ ( سیاه ) شوند و به همان نسبت هم از تازگی و کیفیت آن ها کاسته شود.

از بین انواع نهال ها، چرا گردو؟

در پاسخ این سوال باید گفت که گردوها باتوجه به ارزش غذایی بالایی که دارند از زمان های قدیم بسیار مورد توجه قرار گرفته اند و به عنوان یک میان وعده ی تاریخی برای ایرانیان به شمار می رود، چون پدر بزرگ و مادر بزرگ ها اعتقاد داشتند در غذاها سردی و گرمی باید به حد مطلوبی برسد، برای همین از  انواع گردوها که گرم مزاج هستند برای رفع بیماری و کسالت ها به وفور استفاده می کردند. در دنیای نوین کشاورزی هم با آزمایش هایی که بر روی انواع گردو انجام شده، دانشمندان توانستند این موضوع را به صورت علمی به اثبات برسانند.

اما یکی از کاربردهای وسیعی که انواع گردوها در دنیای مدرن امروزی پیدا کرده اند، می توان به استفاده در تهیه دسرها و غذاها اشاره کرد، چون با انجام اصلاحاتی که بر روی انواع گردو؛ انجام شده نتیجه ی فوق العاده ای در طعم و مزه ی آن ها ایجاد شده است. به همین دلیل است که روز به روز بر متقاضیان آن افزوده می شود.

جمع بندی مقاله انواع گردو:

درخصوص آبیاری، سم پاشی، کود دهی، هرس و رعایت فاصله کاشت، در انواع نهال گردوها؛ لازم است که به بررسی عمیق در خاک و تنه و شاخه های درخت گردو بپردازید. به طور مثال هرکدام از این عملیات ها در انواع گردو؛ در فصل مناسب خود باید انجام گیرند تا بتوانند در راستای باردهی بیشتر، به باغ شما کمک کننده باشند. نکته ای که در مورد آبیاری انواع درخت گردو؛ وجود دارد این است که در فصول سرد سال، نباید به ادامه ی آبیاری، آن هم در مقیاس زیاد بپردازید چرا که با شروع این فصل، دیگر بارش های خوبی را شاهد هستید.

برای انجام عملیات سم پاشی برای ارقام گردو؛ در نظر داشته باشید که ابتدا از انواع سم های موجود در بازار شناخت و آگاهی پیدا کنید و در ادامه در یک روزی که بارش های باران وجود ندارد، این کار را شروع کنید.

در عملیات کود دهی و همچنین عملیات هرس انواع درخت گردو؛ نسبت به زمان مناسب آن خصوصا برای هرس گیاه، حتما در فصل مناسب مانند بهار اقدام به شروع آن کنید و برای کود دهی لازم است ابتدا کمبودهای خاک را به درستی بررسی کنید.

در این مقاله انواع درخت گردو؛ را بر اساس باردهی و فروش زیادی که دارند معرفی کردیم و تمام راهکارهای مناسب برای حفظ باردهی در آن ها را بازگو کردیم. امیدواریم برای اهداف شما مفید واقع شده باشد و به پاسخ، سوال هایتان رسیده باشید چرا که انتخاب از بین انواع گردو؛ کار راحتی نمی باشد.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران