۱۰ مقایسه گردو چندلر و ژنوتیپ (برسی از مغز گردو تا نهال)

10 مقایسه گردو چندلر و ژنوتیپ (برسی از مغز گردو تا نهال)

۱۴۰۲-۰۸-۰۸

برسی تخصصی تفاوت های گردوی ژنوتیپ و چندلر:

دانستن اینکه چه نهال گردویی مناسب هر منطقه ی آب و هوایی می باشد به ما کمک می کند تا از خواص مغز گردو که فواید بی شماری برای  سلامتی انسان ها به خصوص قلب دارد، مطلع شویم و از لحاظ اقتصادی بتوانیم سود خوبی را از پرورش درخت گردو، شامل حال خود کنیم.

اکنون در این مقاله قصد داریم به مقایسه ی ۲ گونه از پر کشت ترین انواع نهال گردو بپردازیم که در سال های اخیر هم بسیار خرید نهال گردو، ژنوتیپ و چندلر صورت گرفته است بپردازیم که با کمترین هدر رفت هزینه، به بیشترین بازدهی دست پیدا کنیم . پس لطفا تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

دانستن تفاوت نهال های گردو ژنوتیپ و گردو چندلر چرا دارای اهمیت می باشد؟

در ابتدا باید توجه داشته باشید که کاشت گردو در هر منطقه از جغرافیا که دارای آب و هوای خاصی می باشد، متفاوت می باشد.شما با رعایت بسیاری از پارامتر ها می توانید به باردهی قابل توجهی از درخت گردوی خود دست بیابید.اما شاید برای شما این سوال پیش بیاید که تفاوت نهال گردو چندلر و نهال گردو ژنوتیپ چه می باشد ؟ حال به ۱۰ تفاوت مهم می پردازیم :

۱۰ مورد از مهم ترین تفاوت های درخت گردو چندلر و ژنوتیپ:

  1. با برسی اصلاحات ژنتیکی که در سالیان گذشته روی نهال گردو چندلر به صورت عمده اتفاق افتاده است متوجه می شوید که این نهال گردو، زادگاه اصلی آن آمریکا می باشد و یکی از پرکشت ترین ارقام گردوی آمریکا می باشد اما از این سوی میدان نهال گردو ژنوتیپ بومی ایران می باشد و حاصل اصلاح های ژنتیکی مهندسین آذربایجان غربی می باشد.
  2. نهال گردو چندلر، توان بالایی در برابر سرما و آفات دارد تا جایی که بودن در دمای زیر ۰ تا حدود ۷۰۰ ساعت هیچ آسیبی برای این درخت گردو ایجاد نمی کند، اما از آن طرف نهال گردو ژنوتیپ، قدرت تحمل سرمای بیش از حد هوا را ندارد و می بایست در مناطق نسبتا گرمسیر کاشت شود.
  3. نهال گردو چندلر پس از حدود ۲ سال از کاشت خود ؛به باردهی اولیه می رسد اما این در گردو ژنوتیپ در سال اول کاشت اتفاق می افتد.
  4. درخت گردو چندلر، دارای شاخه های مولد می باشد و به صورت نیمه قائم رشد می کند که این امر در زمان برداشت می تواند کشاورز را کمی با سختی برداشت مواجه کند اما در درخت گردو ژنوتیپ، شاخه ها و برگ ها، زیاد نمی باشند و همچنین ارتفاع زیادی نیز ندارند، در نتیجه در زمان برداشت نسبتا کار آسان تری خواهید داشت.
  5. از لحاظ تفاوت ظاهری بهتر است بدانید که، گردوی چندلر، بیضی شکل می باشد و جزو گردوهای نازک قرار دارد. اما گردو ژنوتیپ، دارای ظاهری کشیده است و همچنین پوسته ای صاف دارد.
  6. نهال گردوی رقم چندلر، از قیمت به نسبت بیشتری برخوردار می باشد که آن هم به دلیل پیوندی بودن این رقم می باشد اما در آن سوی میدان گردو ژنوتیپ به علت بومی بودن و نهال گردوی پایه بذری ، از قیمت به نسبت پایین تری برخوردار می باشد.
  7. هر درخت بالغ گردو چندلر اگر خوب رسیدگی شود و نیازهای سالیانه ی آن برطرف شود، می تواند سالانه بین ۵۰ تا ۷۰ کیلو باردهی داشته باشد اما این میزان در درخت باغ ژنوتپی حداکثر سالی ۵۰تا ۶۰ کیلو می باشد.
  8. ارتفاع مناسب کاشت نهال چندلر چیزی در حدود بین ۱۰۰۰ تا نهایت ۱۵۰۰ متر نسبت به سطح دریا می باشد که در گردو ژنوتیپ این ارتفاع به چیزی در حدود ۶۰۰ الی نهایت ۱۰۰۰ متر می رسد.
  9. اگر شما قصد استفاده از مغز گردویی در دسر ها و کیک هایتان داری ، معمولا پیشنهاد ما به شما گردو ژنوتیپ می باشد زیرا هم دارای قیمت کمتری می باشد و هم مغز آن نسبت چندلر کوچک تر می باشد.
  10. سایز مغز گردوی چندلر همان طور که در بالاتر عنوان کردیم به نسبت گردوی ژنوتیپ بزرگ تر می باشد که این نکته می تواند در قیمت گذاری مغز گردو هم تاثیر به سزایی بگذارد، زیرا در بحث قیمت گذاری، اندازه ی مغز و درجه ی سفیدی مغز گردو، بسیار حائز اهمیت می باشد.

توصیه ی آخر جهت احداث باغ گردو:

به عنوان جمع بندی پایانی باید در نظر داشت که عواملی مانند مقدار ارتفاع از سطح دریا و شرایط آب و هوایی ی منطقه ی شما به عنوان اولین و مهم ترین معیار کاشت و پرورش گردو می باشد زیرا داشتن درختان گردویی پر باز مستلزم رعایت همین نکات می باشد.

در آخر به عنوان توصیه ای مهم، به شما اعلام می داریم حتما قبل از احداث باغ گردو، نسبت به برسی و آنالیز خاک خود اقدام های لازم را انجام داده تا در صورت کمبود عناصر معدنی ، آن ها را برطرف تا با بیشترین سودهی از پروش نهال گردو، دست بیابید.امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و در صورت داشتن هر گونه نظر، از طریق بخش کامنت همین صفحه آن را با ما در میان بگذارید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

  • avatar آزیتا کیخسروی
    ۱۳۹۹-۱۱-۲۴

    سپاس بابت مطالب روشنگر و ارزشمندتون

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۱۱-۲۵

      سلام خواهش میکنیم

  • avatar فرشاد
    ۱۴۰۱-۰۴-۰۵

    سلام برا استان فارس و شهرستان فسا کدوم رقم مناسب تر هست؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۱-۱۰-۲۶

      سلام عرض ادب. گردوی ژنوتیپ و پکان ارقام مناسبی برای مناطق گرمسیر می باشند. با احترام

  • avatar امیر
    ۱۴۰۲-۰۱-۱۷

    سلام و عرض ادب.
    ممنونم بابت توضیحات خوبتون.
    جسارتا برای منطقه فیروزکوه تهران چه نژادی از گردو را پیشنهاد میکنید؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۸-۲۹

      درود بر شما
      گردو فرنور، چندلر و خوشه ای مناسب است.

  • avatar فرید
    ۱۴۰۲-۰۲-۰۶

    سلام ممنون بابت اطلاعاتتان برای چناران بین مشهد و قوچان کدوم رقم گردو مناسب و جواب دهی عالی داره لهستانی یا ژنوتیپ برتر ممنون بابت جواب

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۸-۲۹

      درود بر شما
      رقم ژنوتیپ آریا، فرانکت، هارتلی و دماوند توصیه می شود.