علت افتادن میوه نارس از درخت(ریزش گل+علت پلاسیده شدن میوه)

علت افتادن میوه نارس از درخت(ریزش گل+علت پلاسیده شدن میوه)

۱۴۰۲-۰۸-۰۷

علت ریزش میوه درخت چیست:

موضوعی که در این نوشتار قصد داریم به آن بپردازیم ریزش و میوه درختان، می باشد ، پس لطفا با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علت ریزش گل درختان و کنترل ریزش میوه درختان در اختیار شما قرار دهیم.

ریزش میوه درختان، یک پدیده ای می باشد که برخی  سال ها باغات کشاورزی را درگیر می کند،البته عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است علت ریزش باشد در کل به جدا شدن برگ،گل و میوه درختان ریزش می گویند.

هر ساله فصل بهار آغاز رویش و فعالیت درختان می باشد که در درختان میوه دار بهار گلدهی را به همراه دارد  اما هیچگاه درختان تمام گل ها را حفظ نمی کنند و در نتیجه تقریبا بیشتر گل ها دچار ریزش می شوند که ممکن است هم به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد  و هم به طور طبیعی درختان دچار ریزش گل و میوه می شوند توجه داشته باشید میزان گلدهی درختان با یکدیگر متفاوت می باشد.

هر دو اتفاق یعنی ریزش گل و میوه درختان خسارت شدیدی وارد می کند و معمولا ریزش میوه از ریزش گل خسارت بیشتری را در بر دارد،زیرا هر چقدر درختان افزایش بار داشته باشند و درصد تشکیل میوه افزایش یابد محصولات باغ اقتصادی تر خواهد شد.

ریزش گل در فصل بهار اتفاق می افتد که ممکن است وزش باد و یا برخی بیماری ها دلیل آن باشد،معمولا درختانی که دیر گل می باشند کمتر در معرض ریزش قرار میگیرند و گل های آنها حفظ می شود و به میوه تبدیل می شوند. ریزش میوه درخت؛ مخصوص فصل هایی از سال می باشد،گل ها فروردین و میوه ها فصل خرداد دچار ریزش میشوند دقیقا زمانی که میوه ها تازه به رشد اندکی رسیده اند،نبودن تغذیه کافی و عدم دریافت هورمون از دلایل ریزش میوه ها می باشد.

ریزش میوه ها در دو مرحله می باشد یکی زمانی که میوه به رشد اندکی رسیده و یکی  قبل از برداشت میوه ها،بسیاری از باغداران از مشکل ریزش میوه ها قبل از برداشت خسارت های شدیدی را متحمل شده اند،البته این مشکل نیز به تغذیه غیر اصولی یا عدم تغذیه درختان بستگی دارد زیرا زمانی که درخت ضعیف شده باشد،و مواد ضروری را دریافت نکند رفته رفته قدرت نگهداری برگ ها و میوه ها را نخواهد داشت و موجب می شود میوه ها قبل از تکامل روی زمین بریزند.

ریزش گل درختان
ریزش گل درختان

دلایل ریزش میوه درخت:

همانطور که اشاره شد ریزش گل درختان به دلایل مختلفی بستگی دارد که باغداران باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند. و تا حد امکان کنترل کنند تا از خسارت های احتمالی جلوگیری شود و اما دلایل ریزش گل و میوه درختان:

۱.غرقاب شدن خاک:

از آنجایی که آبیاری منظم و اصولی در افزایش باردهی درختان و افزایش کیفیت و کمیت آنها تاثیر گذار است باید به این نکته هم توجه داشت که ریشه درختان نسبت به غرقاب شدن حساسیت دارند و این خود موجب می شود گل و میوه درختان ضعیف شود.

۲.کمبود عناصر ضروری:

تغذیه درختان یکی از عناصر بسیار مهم و ضروری می باشد به طوری که عدم توجه به آن  خسارت و ضعیف شدن درختان را در پی خواهد داشت. البته باید توجه داشت برخی عناصر باید همیشه تامین باشد تا ریشه ها قوی شده و با تامین مواد غذایی به تمام قسمت های درخت،برگ ها،گل ها و میوه ها را حفظ کند،عناصری مانند ازت،پتاسیم،بر،مس و روی از ضروریات درختان میوه دار می باشد که باید تامین شود.

۳.آب و هوای منطقه:

توجه به شرایط اقلیمی قبل از خرید نهال بسیار اهمیت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد،برای مثال در نهالی مثل نهال گردو  ، عدم سازگاری با شرایط اقلیمی دلیل بر ریزش میوه درخت، خواهد شد زیرا سرمای فصل بهار در مناطق سردسیر یکی از دلایل ریزش می باشد که هر ساله آسیب شدیدی به باغات وارد می کند،البته باید توجه داشت که مقدار ریزش درختان با یکدیگر فرق دارد.

دلایل ریزش میوه نیز مانند ریزش گل می باشد و به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله سرما،گرما،رطوبت،عدم گرده افشانی و تشکیل بذر از علل ریزش میوه می باشد که اتفاق می افتد و خسارت شدید وارد می کند. البته لازم به ذکر است برخی بیماری ها نیز در افتادن میوه ها موثر می باشد،زمانی که درخت مورد حمله آلودگی قرار میگیرد رفته رفته ضعیف شده و تمام قسمت های آن دچار آلودگی شده و میوه ها نیز رشد طبیعی خود را از دست می دهند و توانی ماندن روی شاخه ها را ندارند و روی زمین می افتند به طوری که دیگر قابل مصرف نمی باشند.

کنترل ریزش میوه درخت چگونه صورت می پذیرد:

تمام عواملی که به طور مختصر اشاره شد از علل ریزش میوه درختان، می باشد اما آیا روش هایی وجود دارد که بتوان از این مشکل جلوگیری نمود و از خسارت های احتمالی جلوگیری کرد؟در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

درختان تنها زمانی که به صورت اصولی تغذیه شوند از هر نوع آسیبی در امان خواهند بود،توجه به تغذیه درختان یک مسئله بسیار مهم می باشد باغداران باید به این نکته توجه داشته باشند زمانی که بستر رشد درخت دچار فقر عناصر ضروری باشد باید به موقع قبل از آنکه به خسارت برسد نسبت به تامین عناصر ضروری اقدام کرد.

کودهی یکی دیگر از علت ریزش درخت میوه می باشد:

کود دهی در فصول مختلف نیز از عوامل تاثیر گذار در کنترل ریزش گل درختان؛ می باشد. معمولا زمستان به روش چالکود می توان نسبت به کوددهی درختان اقدام کرد همچنین اواخر زمستان نیز می توان از محلول پاشی بر روی جوانه ها استفاده کرد. البته در کنار تغذیه باید به دیگر عوامل تاثیر گذار در کنترل ریزش گل و میوه درختان نیز توجه کرد،برای نمونه برخی ارقام در گرده افشانی حساس هستند و باید از ارقام سازگار برای کشت انتخاب کرد.

به عنوان نکته پایانی لازم به ذکر است که توجه به ارقام سالم و سازگار با شرایط اقلیمی منطقه نیز یکی از دلایل و فاکتور های اساسی می باشد که باغدارن باید به آن توجه ویژه ای داشته باشند،درختان ناسالم با مقاومت پایین در برابر بیماری ها مقاومتی نخواهند داشت و این خود موجب می شود سریع تر از دیگر ارقام آلوده شده و آلودگی نیز به ریزش میوه ی درخت، منجر می شود. همچنین عدم سازگاری با شرایط اقلیمی موجب می شود در سرمای بهاره آسیب شدیدی ببینند.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران