فواید میخ زدن به درخت گردو چیست؟(برسی تخصصی + زمان)

فواید میخ زدن به درخت گردو چیست؟(برسی تخصصی + زمان)

۱۴۰۲-۰۸-۰۸

میخ زدن به درخت گردو چه فواید یا ضرر هایی دارد؟

من امروز بیشتر برنامه هایم را به عنوان یک گیاه شناس مورد بررسی قرار دادم، حس کردم از موضوع میخ زدن به درخت گردو شروع کنم. قبلا این موضوع را شنیده بودم  اما نمی دانم چقدر روی ان بحث شده است. اما یکی از دوستانم یک بار به من گفت که او به یاد می اورد پدرش را که یک میخ بزرگ مسی در تنه درخت گردو کوبیده بود تا میوه آن بیشتر شود و واقعا اینگونه شد و میوه دهی درخت افزایش پیدا کرد.

من این کار را با درخت خودم خیلی سال پیش انجام دادم ، اما از میخ های کوچک مسی استفاده کردم ، بنابراین چند تا را داخل تنه کردم و با چکش روی میخ را زدم و پس از آن شکوفایی بسیار بهتری داشت، قبلا این کار را انجام نداده بودم ولی با توجه به اثری که یک میخ بر درخت یا نهال گردو دارد به نظرم کار جالبی است.

کار دیگری که من معمولاً با میخ های مسی کوچک انجام می دهم (اما امسال فراموش نکردم و این کار را با دقت انجام دادم) قرار دادن میخ از طریق ساقه اصلی در درخت گردو در حدود یک اینچ بالاتر از خاک بود. این امر قرار است گیاهان را در برابر سرما مقاوم کند. من همیشه احساس می کنم گیاهان در حال رشد در صورتی که در برابر سرما مقاوم بمانند قوی تر خواهند شد و مشکل کمتری با بیماری زخم  های معمول درختان پیدا می کنند.

چرا به درخت گردو میخ می زنند؟
چرا به درخت گردو میخ می زنند؟

چرا به درخت گردو میخ می زنند؟

  • شاید برای شما نیز سوال باشد اصلا فلسفه میخ زدن به درخت گردو چیست؟ چرا باید به درخت گردو میخ زد؟ خب می توان گفت این موضوع نشات می گیرد از آداب و رسوم و باورهایی که از گذشتگان به ارث رسیده است. همه باغدارن دارای این تفکر هستند که اگر به درخت گردو میخ بزنند باعث می شود مواد مغذی به درخت بیشتر نفوذ کرده و از طرفی هر گونه بیماری مربوط به درخت را کاملا از بین می برد.
  • هم چنین برخی از دیگر باغداران دارای این اعتقاد هستند که با میخ زدن به درخت گردو مغز گردو بسیار شفاف تر و روشن تر و غالبا تردتر می شود ، البته گاها ممکن است جواب دهد و شاید این طبق تجربیات افراد بیان می شود و اما به صورت علمی می توان گفت که بهتر است برای دربافت مواد مغذی و اینکه درخت گردو از بیماری ها محافظت شود از روش های اصولی باغداری استفاده کرد.
  • البته باغداران معتقد بودند که میخ زدن به این نوع درخت باعث می شود که فتوسنتز برگ های درخت نیز بیشتر شود. این اطلاعات طبق گفته هایی است که در گذشته رخ داده است و افرادی که تجربیات این کار را داشته اند بنابراین بهتر است برای این کارها روال علمی و اصولی را قطعا امتحان کنید.

بیماری بلایت به علت میخ زدن درخت گردو:

بیماری بلایت گردو توسط پاتوژن باکتریایی Xanthomonas arboricola pv ایجاد می شود. juglandis (خاج) این باکتری ویرانگر می تواند در بین جوانه های سالم زمستانی وارد شده و “منتظر بماند” تا بر روی گل ها و برگ های در حال رشد نفوذ کند شاخه ها را مبتلا می کند و باعث عفونت اولیه در درخت گردو می شود،

عفونت زدن جوانه می تواند منجر به مرگ جوانه شود و عفونت های میوه گاهی منجر می شود عفونت ها به همه جای درخت سرایت کند و شاخه ها را از بین می برد. این عفونت ها می توانند در طول فصل رشد به شاخه های وارد شوند و در صورت سالم شدن شاخه ها، آنها مکانیسم دیگری برای زنده ماندن توسط پاتوژن از یک فصل به فصل دیگر هستند.

در مطالعات اخیر ، جوانه های سالم در کنار شانکرهای شاخه ای سلول های باکتریایی بیشتری را از جوانه هایی که در مجاورت شانکرهای شاخه ای نیستند ، در خود جای داده اند. این نشان می دهد که شانکرهای شاخه ای منبع تلقیح برای آلودگی جوانه های سالم هستند.

این نوع بیماری بر روی میوه گردو تاثیر می گذارد و باعث سیاه شدن ان می شود، برخی از کشاورزان معتقدند که با کوبیدن میخ بر روی درخت گردو می توانند از سیاه شدن میوه درخت گردو جلوگیری کنند اما به شکل معمول و علمی این موضوع که میخ زدن باعث می شود این نوع بیماری در درخت از بین برود درست نیست. اما طبق تجربیاتی که بسیاری از افراد داشته اند در هر صورت میخ زدن به درخت گردو را برای سالم ماندن درخت انجام می دهند.

خب امروز ما از تجربه ی میدانی خود صحبت به میان آورده ایم ، که می تواند هم مفید باشد و هم آسیب زننده ، اکنون سوال ما از شما این است ، تجربه ی شخصی شما در این باره چه بوده است ؟ منتظر خواندن نظرات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

  • avatar محسن ابوالقاسمی
    ۱۴۰۰-۰۲-۰۲

    سلام

    با تشکر از مطالب خوب شما
    باغچه ما در دشت مشا – دماوند حدود ۱۵۰۰ متر است
    ۲ درخت قدیمی و بزرگ بی بار و کم بار داریم
    ۱۰ درخت متوسط ۵ ساله کم بار و بی بار داریم
    هر سال وضعشان بدتر میشود
    برای سمپاشی ، نوع سم و زمان لازم
    تقاضای بازدید و راهنمایی دارم
    راه حلهای دیگر ، حتی کاشت نهالهای جدید با اصول علمی
    با تشکر
    ابوالقاسمی ۰۹۱۲۳۲۷۵۹۴۳

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۰-۰۲-۰۲

      سلام و عرض ادب. ما رقمی که شما کاشت کردید رو نمیدونیم، برای مثال شاید ارقام دیرگل کاشتید که هر ساله سرما میزنه و با افت یا نبود محصول مواجه میشید، یا مشکل از آب ، خاک و یا بیماری و کمبودی ممکن است متوجه ی درختتون باشه، که قطعی ترین راه،ازمایش خاک هست که میتونید در سه سطح از لایه ی خاک، نمونه هایی بگیرید و تحویل ازمایشگاه خاک بدید تا بعد از انالیر جواب قطعی رو خدمتتون بدهند. در هر صورت اگر تمایل به خریداری نهال گردو هم داشتید میتونید از طریق دکمه ی تماس سایت یا شماره تماس: ۰۹۱۴۴۸۱۲۷۳۹ اقدام بفرمایید.
      با احترام

  • avatar امیر سام
    ۱۴۰۱-۱۲-۰۸

    سلام -من ۷ تا درخت گردو اسراییلی در باغ دارم مدت سه سالی که باغ رو خریدم ۴ تا از این درخت گردو ها بار نمیدادن و اگر هم بار میداد در حد ۴ یا ۵ عدد بود عید ۱۴۰۰ به تنه درختان گردو همگی میخ های ریزی بصورت امتحانی زدم و محل زخم رو با قارچکش بردو فیکس پوشاندم — در کمال تعجب دیدم بار درختان نیبت به یالهای قبل بیشترشذه بود و اون تعداد از درختانی هم که بار نمیدادن برای اولیتن بار به بار نشستن——خیلی از مسایل ممکنه بار علمی نداشته باشه اما جوابگو هست و اینو من به وضوح دیدم ——————–امسال دوبار برای عید میخوام از میخ های بیشتری بهره ببرم و روی درخت گیلاس هم امتحان کنم—–موفق باشید

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۱-۰۸

      سلام عرض ادب. سپاس از اینکه نظر و تجربه ی خودتان را با ما و همراهان سایت به اشتراک گذاشتید.

  • avatar هرمز مستوفی
    ۱۴۰۲-۰۲-۲۱

    سلام مشاهده شده که درخت را اعدام و با تفنگ شکاری به گلوله بستن آیا این هم بار علمی دارد؟ یا بر مبنای تجربه است ، فقط میگویم که متاسفم .

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۸-۲۷

      با سلام
      متاسفانه اطلاعات دقیقی در این باره موجود نمی باشد.

  • avatar هرمز مستوفی
    ۱۴۰۲-۰۲-۲۱

    دوستان میتوانند بجای میخ بیشتر، از میخ طویله استفاده کنند. اگر با زدن میخ درخت بار میدهد و یا بارش بیشتر میشود علت اینست که چون درخت یک موجود زنده و با جراحت میخ زندگی را بر فنا میبیند و از فاز رویشی به فاز زایشی وارد میشود . ولی این باردهی به دلیل تقویت درخت نیست . پس محصول درستی نخواهد شد .

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۸-۲۹

      با سلام
      ممنون از اینکه تجربیات خود را در اختیار کاربران قرار دادید.