نهال گردو گرمسیری چیست؟ (نحوه ی خرید و پرورش گردوی گرمسیری)

نهال گردو گرمسیری چیست؟ (نحوه ی خرید و پرورش گردوی گرمسیری)

۱۴۰۲-۰۸-۰۷

معرفی اطلاعات بهترین نهال گردو گرمسیری:

معرفی بهترین نهال گردو در مناطق گرمسیر موضوع مورد بررسی ما در این نوشتار می باشد، کیفیت میوه ها و عملکرد خوب این گردو گرمسیری؛ موجب شده از استقبال خوبی از سوی باغداران مواجه شود،با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون کاشت گردو و برداشت آن در اختیار شما قرار دهیم.

گردوی گرمسیری، در دسته درختان میوه دار قرار میگیرد و هم ارزش غذایی بالایی دارد و هم به دلیل داشتن چوب مقاوم و با کیفیت در صنعت نجاری مورد استفاده قرار میگیرد کاشت گردو از گذشته های بسیار دور مورد استقبال باغداران قرار داشته البته در گذشته تنوعی که امروزه در انواع نژاد های گردو مشاهده می شود نبوده.

امروزه تنوع گونه های مختلف دست باغدارن را بیشتر باز گذاشته تا دست به انتخاب گونه ای بزنند که بیشترین سازگاری را با آب و هوای منطقه آنها دارد زیرا سازگاری با شرایط اقلیمی در افزایش عملکرد نهال گردو و کیفیت باردهی آن موثر می باشد در بین تنوع نژادی گردو می توان به نهال گردو پکان اشاره نمود که یکی از نژاد های مرغوب می باشد.

بهترین نهال گردو گرمسیری، گردوی پکان:

نهال گردو گرمسیری؛ را با مقاومت به گرما می شناسند، این رقم نسبت به گرما حساسیت ندارد بلکه از نیاز های اساسی آن به شمار می آید. این رقم را بومی جنوب شرقی آمریکا می دانند و به این رقمآمریکایی شهرت دارد تنها تفاوت بارز این رقم با ارقام دیگر درصد مغز آن می باشد که در پکان تقریبا ۸۸% را مغز تشکیل داده است.

این گردوی گرمسیری، به یک دوره گرما نیاز دارد تا میوه ها به طور کامل به تکامل برسند،به همین دلیل گرما را از نیاز های اساسی این رقم به شمار می آورند. باغداران باید به این نکته توجه کامل داشته باشند که اگر گردو را انتخاب می کنند باید به شرایط اقلیمی منطقه نیز توجه داشته باشند.

نهال گردوی مناطق گرمسیر
نهال گردوی مناطق گرمسیر

نهال گردو پکان بهترین گردو برای مناطق گرمسیری:

همانطور که اشاره شد گردو گرمسیری، بومی آمریکا می باشد و از خصوصیات بارز این رقم مقاومت خوب آن نسبت به گرما است،این رقم به دلیل تولید میوه هایی با کیفیت از شهرت بیشتری نسبت به ارقام دیگر برخوردار می باشد و به لحاظ چربی نیز مغز گردو درصد چربی بیشتری دارد.

گردو پکان در روند رشد به درختی با ارتفاع ۲ متر می رسد و به لحاظ داشتن شاخ و برگ نیز گستردگی نسبی دارد،و میزان باردهی آن نیز تقریبا بالا و اقتصادی می باشد به همین دلیل باغداران نسبت به کاشت آن اقدام می کنند.

مغز گردو بسیار خوش خوراک تر از مغز دیگر نژاد های گردو می باشد،همچنین درصد چربی آن نیز تقریبا بالا بوده و طعم بسیار خوبی هم دارد به طوری که در کشور آمریکا از این نوع گردو در تهیه کیک و نان استفاده می کنند.

از نیاز های اساسی این رقم،گرما و نور خورشید می باشد به طوری که قبل از تکامل میوه ها و دقیقا زمانی که میوه ها به رشد نسبی رسیده اند و اندکی به زمان رسیدن کامل آنها زمان باقی است باید گرما و نور خورشید تامین باشد تا مغز گردو کامل شکل گرفته و به کیفیت مطلوب برسد.

به همین دلیل است که توصیه می شود پکان در مناطق گرمسیر کشت شود تا مغز ها به کیفیت برسند عدم توجه به چنین نکته ای از بازدهی محصول می کاهد در کل درخت گردو به گردوی گرمسیری شهرت دارد و نیاز سرمایی آن نیز در مقایسه با انواع دیگر بسیار پایین می باشد و رشد و تولید میوه  با کیفیت آن تنها در مناطق گرمسیری و یا نیمه گرمسیری میسر است. گردوی بهترین رقم برای مناطق گرمسیری چون دزفول،بندرعباس،کیش و قشم می باشد و هر چقدر گرما برای این رقم تامین شود میزان بار آن نیز افزایش پیدا می کند.

از کاشت تا برداشت نهال گردوهای گرمسیری:

نهال گردو آمریکایی نیاز به بستر مناسب رشد دارد تا به تکامل رسیده و آماده باردهی شود. بعد از خرید باید نهال را در مکانی آفتاب گیر کاشت چون نور و گرما از نیاز های اساسی این رقم می باشد،همچنین به دلیل مقاومت به گرما و نیاز سرمایی پایین این رقم تنها برای مناطق گرمسیر مناسب می باشد و بهترین بازدهی را در این مناطق خواهد  داشت.

خاکهایی با بافت غنی و لومی شکل برای کاشت نهال مناسب است،توجه داشته باشید خاک باید به لحاظ داشتن عناصر ضروری و کود غنی باشد تا بتواند بستر رشد نهال را فراهم کند،این رقم در سالهای ابتدایی کاشت رشد کندی دارد و رفته رفته سرعت رشد نیز بیشتر خواهد شد.

بعد از مشخص شدن زمین مناسب با علامت گذاری جهت رعایت فاصله مناسب بین نهال ها می توان  نسبت به حفر گودال هایی با عمق مناسب اقدام نمود،توجه داشته باشید ریشه های درخت گردو گستردگی زیادی دارد و باید نهال در عمق مناسب قرار گیرد.

بهترین فصل کودهی گردو گرمسیری:

بهار بهترین زمان برای تغذیه بهترین گردو گرمسیری؛ می باشد زیرا در این فصل رویش و فعالیت درخت آغاز می شود و قدرت جذب مواد مقوی نیز افزایش پیدا می کند. در خصوص آبیاری نیز باید اشاره کرد فصول سرد سال خیلی نیاز به آبیاری احساس نمی شود ولی در فصول گرم سال باید نسبت به آبیاری منظم و اصولی نهال اقدام کرد.

برداشت گردو پکان برابر با اواخر تابستان و بعد از دریافت یک دوره نور و گرما می باشد تا دانه ها به تکامل و کیفیت بالا برسند،در زمان برداشت این رقم باید نهایت دقت صورت گیرد زیرا پوست این رقم تقریبا نازک و کاغذی می باشد و حساسیت بیشتری هم دارد.

بعد از برداشت گردو که هم با روش سنتی و هم با روش صنعتی امکان پذیر است باید نسبت به پوست گیری و سپس نسبت به خشک کردن آن اقدام کرد،اقدام به پوست گیری و خشک کردن نیز هم با روش های سنتی و هم با روش های صنعتی امکان پذیر است. بعد از خشک شدن محصول آن را به بازار عرضه می کنند این نهال گردو گرمسیری؛ به دلیل خاص بودن و داشتن میوه هایی با کیفیت از بازار فروش خوبی برخوردار است.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

  • avatar سروش
    ۱۳۹۹-۰۸-۲۲

    سلام و درود بر شما .خیلی ممنون از این پست .میتونم با این اوصاف نهال رو در شمال کشور هم بکارم ؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۳۹۹-۰۸-۲۲

      سلام و درود متقابل .بله میتونید از این رقم گردوی امریکایی در مناطق گرمسیر بهره مند بشید .

  • avatar Karimi
    ۱۴۰۰-۱۱-۲۶

    با درود
    آیا از این گردو در شهرستان ایذه استان خوزستان هم قابل کاشت وبادهی میباشد.
    آب هوای گرمسیری البته بدون شرجی دارد.

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۰-۱۱-۲۷

      سلام و عرض ادب. بله گردو پکان مناسب مناطق بسیار گرمسیر است.با احترام

  • avatar اسماعیل
    ۱۴۰۱-۰۴-۱۱

    سلام وقت بخیر
    میتونم نهال رو در بندر گناوه که بسیار با شرجی بسیار بالاست هم بکارم؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۱-۱۰-۲۶

      سلام و عرض ادب. بله رقم پکان قابل کاشت می باشند و باردهی مناسبی دارند.

  • avatar غلامرضاقدس
    ۱۴۰۱-۰۸-۲۸

    سلام واحترام.لطفا”بفرمائید آیانهال گردوپکان درمنطقه گرم وخشک شهرسمنان رشد میکند

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۱-۱۰-۱۲

      سلام و عرض ادب. بله قابل کشت است. با احترام

  • avatar سید مرتضی
    ۱۴۰۲-۰۴-۰۷

    سلام، در یزد که تابستان گرم دارد،
    ولی زمستانش سرد و خشکه.
    میشه نهال کاشت؟

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۸-۲۷

      سلام وقت شما بخیر
      نهال گردو نهال حساسی می باشد و تحمل گرمای بالای ۳۸تا ۴۰ درجه را ندارد. اما اگر گونها های بومی در یزد کاشته شده است، شما هم میتوانید الگو برداری کنید.

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۸-۲۷

      سلام وقت بخیر
      نهال گردو نهال بسیار حساسی می باشد و تحمل دمای بالای ۳۸تا۴۰ درجه را ندارد. اما اگر گونه های بومی در منطقه شما کشت شده است می توانید الگو برداری کنید.