مراحل هرس درخت انگور در حیاط(زمان هرس + نحوه هرس)

مراحل هرس درخت انگور در حیاط(زمان هرس + نحوه هرس)

۱۴۰۲-۰۸-۰۷

۱۱ قدم تا هرس درخت انگور:

هرس درخت انگور، باید در زمانی انجام گیرد که درخت در خواب می باشد،البته باید هرس را متناسب با شرایط اقلیمی منطقه کاشت انجام داد،توجه داشته باشید هرس اصولی به افزایش باردهی کمک می کند.

درخت انگور یکی از درختانی است که سابقه کاشت طولانی دارد و معمولا در تمام کشور ها نسبت به کاشت آن اقدام کرده اند،نهال بعد از کاشت وارد فاز مراقبت می شود و این مسئله بسیار اهمیت دارد و باغداران باید به آن توجه ویژه داشته باشند یکی از فاکتور های اساسی در مراقبت از درختان انگور هرس زمستانه می باشد،که البته نیاز به تخصص دارد و باید با رعایت تکنیک های خاص باشد تا به درخت آسیب وارد نشود.

عمل هرس یعنی بریدن و یا قطع کردن شاخ و برگ خشک شده و کاذب،که این عمل به رشد مطلوب درختان کمک می کند در واقع برخی شاخه ها قدرت رشد شاخه های زایشی را کمتر می کنند و این در کاهش محصول تاثیر منفی خواهد داشت به همین منظور باغداران اقدام به هرس می کنند که البته هرس درخت انگور، در چند مرحله می باشد یکی از مهمترین هرس های درختان انگور هرس زمستانه می باشد که به رشد مطلوب و افزایش محصول سال آینده تاثیر می گذارد.

هرس زمستانه نیاز به ابزار مناسب دارد و توصیه می شود توسط افراد متخصص انجام گیرد،بوته هایی که هرس می شوند بسیار حساس بوده و باید کاملا اصولی انجام گیرد یعنی هرس مو از همه عملیات های دیگر باغداری بیشتر اهمیت دارد. هرس زمستانه انگور، هم به شکل دادن ظاهری درخت انگور کمک می کند و هم کنترل محصول و افزایش باروری را در پی خواهد داشت یعنی می توان گفت هرس علاوه بر تنظیم محصول سالانه در کیفیت و کمیت میوه ها نیز تاثیر گذار می باشد.

همچنین جهت مشاهده ی انواع ارقام نهال انگور روی عبارت ( نهال انگور ) کلیک نمایید .

هرس درخت انگور
هرس درخت انگور

نحوه هرس زمستانه ی درخت انگور :

همانطور که اشاره شد هدف از هرس زمستانه انگور متفاوت می باشد که در نهایت منجر به تولید میوه هایی با کیفیت خواهد شد،هرس انگور در دو مرحله انجام می شود که در ادامه برای شما بیان می کنیم. ابتدا باید مرحله پاکسازی را که به هرس پاکسازی شهرت دارد انجام داد یعنی باید بعد از زمان ریزش برگ ها و دقیقا زمانی که بوته ها به خواب می روند،نسبت به حذف شاخه های مزاحم،آفت زده،کاذب و شکسته اقدام کرد. این نوع هرس معمولا پاییز ولی به جهت کسب نتیجه مطلوب تر زمستان نیز انجام می شود،البته بستگی به شرایط اقلیمی منطقه دارد در مناطق سردسیر توصیه می شود هرس در فصل پاییز انجام گیرد.

دومین مرحله هرس زمستانه هرس اصلی می باشد که توصیه می شود بعد از خطر سرمازدگی نهال انجام گیرد. اواخر اسفند و اوایل فروردین مناسب ترین زمان برای هرس زمستانه نهال انگور می باشد،البته انجام هرس در این دو فصل به منطقه و شرایط اقلیمی بستگی دارد،در مناطق گرمسیر هرس زود تر انجام می شود.

هرس انگور، بستگی به رقم انگور،محل کاشت و رشد بوته دارد هر چقدر بوته گستردگی بیشتری داشته باشد به هرس زمستانه بیشتری احتیاج دارد،توجه داشته باشید که هر چقدر بوته ها شاخ های کمتری داشته باشند قدرت باردهی آنها افزایش پیدا می کند زیرا شاخ و برگ مواد مغذی را به خوبی  مستقیما از ریشه دریافت می کنند.

میزان باردهی محصول انگور بستگی به نوع رقم انگور و شاخ و برگ آن دارد،توجه به هرس درخت انگور،در بازدهی مطلوب نهال تاثیر خواهد گذاشت،در هرس زمستانه شاخه های قوی تر حفظ شده و شاخه های ضعیف را حذف می کنند زیرا میوه های مرغوب و میزان بار با شاخه های قوی تر  میباشد،درختان ضعیف رفته رفته دچار بیماری و آفات می شود و هرس می تواند در از بین بردن بیماری و آفات موثر باشد.

۱۱ نکته ی مهم در زمان هرس درخت انگور:

در زمان هرس زمستانه انگور باید به نکات ضروری توجه ویژه ای داشت و همانطور که اشاره شد هرس باید توسط افراد متخصص انجام گیرد. و اما نکات مهم در خصوص هرس زمستانه درخت انگور به شرح زیر است:

  1. *برخی جوانه ها جزو جوانه های میوه دار نمی باشد و عقیم به شمار می آیند که باید حتما نسبت به هرس آنها اقدام کرد.
  2. *توجه داشته باشید که سیستم های مختلفی برای پرورش انگور وجود دارد به همین دلیل هرس نیز باید متناسب با هر نوع سیستم انجام گیرد.
  3. *به قسمت های مختلف یک بوته جهت هرس باید توجه داشت از جمله قسمت های مهم،شاخه های اصلی،تنه و تاج شاخه های قدیمی می باشد.
  4. *در زمان هرس زمستانه باید  بین ریشه و اندام های هوایی تعادل  برقرار نمود تا شاخه به تولید میوه بپردازند.
  5. *هر چند حذف برخی شاخه های درخت انگور در هرس زمستانه موجب می شود در سال جدید خوشه های گل دار کمتر باشد اما به افزایش باردهی آن کمک می کند.
  6. *توجه داشته باشید که کاشت درختان انگور باید در مناطق  آفتاب گیر باشد تا در زمان هرس نیز با حذف شاخه های اضافی نور به تمام قسمت های دیگر نفوذ کند.
  7. *اواخر پاییز تا ابتدای بهار زمان هرس انگور ؛ می باشد که همانطور که اشاره شد زمان دقیق آن بستگی به منطقه کاشت  و شرایط آب و هوایی آن دارد.
  8. *باید به این نکته توجه ویژه داشت که هر چقدر زمان هرس زودتر انجام گیرد رشد گیاه نیز در فصل بهار زود تر خواهد بود و در مقابل هرس زمستانه هر چقدر دیر تر باشد ظهور گل ها و برگ ها نیز در فصل بهار دیر تر خواهد بود،هرس زود تر برای مناطقی می باشد که سرمای بهاره ندارند که در چنین حالتی انگور فعالیت خود را سریع تر آغاز کند و باردهی آن نیز زود تر خواهد بود.
  9. *در مناطقی که سرمای بهاره شدیدی دارند  باید تا حد امکان هرس زمستانه را به تعویق انداخت زیرا شاخه ها تحمل سرمای بیش از اندازه  را ندارند.
  10. *در زمان هرس درخت انگور؛ باید شاخه هایی که به سمت پایین رشد کرده اند را هرس نمود و شاخه هایی که به سمت بالا کشیده شده اند را حفظ کرد.
  11. *توجه داشته باشید که در زمان هرس اگر قصد این را دارید که از ارتفاع درخت انگور کم کنید باید هرس را در چندین مرحله انجام دهید.
جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران

  • avatar مرجان رفیعی
    ۱۴۰۰-۰۹-۲۲

    سلام من ساکن تبریز هستم و چهار عدد بوته انگور دارم برای هرس احتیاج به یک متخصص دارم اگر کسی میشناسید ممنون میشم معرفی کنید ، ممنون

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۰-۰۹-۲۳

      سلام و عرض ادب. متاسفانه ما خدمات باغداری انجام نمی دهیم. شاید ارتباط گرفتن با باغداران شهرداری استان خودتان، گزینه ی مطلوبی باشد.
      با احترام.

      • avatar علی محمد ملکی
        ۱۴۰۱-۰۸-۰۲

        من یک هکتار باغ انگور دارم بیشتر سالها افت سفیدک یا همان قارچ میگیره ازچه نوع سم استفاده کنم ممنونم

        • avatar admin-goldnahal
          ۱۴۰۱-۱۰-۲۶

          سلام و عرض ادب. لطفا با کارشناسان مربوطه که به فروش کود و سم می پردازند مراجعه نمایید تا دقیق تر راهنمایی های لازم را خدمت محترم شما ارائه دهند. با احترام

  • avatar مسعود ابراهیم زاده
    ۱۴۰۱-۱۰-۲۱

    جای خوبیه همه با هم تبادل نظر میکنن

  • avatar مسعود
    ۱۴۰۲-۰۱-۲۰

    سلام وقت بخیر
    ما تو حیاطمون ی درخت انگر داریم که متاسفانه یکی با بی توجهی الان رفته هرس کرده و جاهای که هرس شده داره ازش آب میچکه چطور میشه جلوی آب زدنشون بگیرم هرچند خودم گل مالیدم و با نایلون بستم اما باز اب میدن
    لطفا راهنمای کنید
    و اینکه ممکنه درخت انگورم خشک بشه؟؟؟ 😔😔😔

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۱-۲۱

      سلام عرض ادب وقت بخیر. می توانید از چسب هرس که مخصوص همین امر است استفاده بفرمایید. با احترام

  • avatar مسعود
    ۱۴۰۲-۰۱-۲۰

    لطفا سریعتر جواب بدین با تشکر

    • avatar admin-goldnahal
      ۱۴۰۲-۰۱-۲۱

      پاسخ شما ارسال شد. ارادت مند