نکات پرورش نهال گردو: (برسی نکات مهم قبل و بعد از خرید)

نکات پرورش نهال گردو: (برسی نکات مهم قبل و بعد از خرید)

۱۴۰۲-۰۸-۱۱

مهم ترین نکات پرورش نهال گردو :

در زمان تاسیس یک باغ گردو در مرحله ی اول که جزو مهم ترین ها می باشد به یک نهالستان معتبر نیاز دارید تا خرید نهال ها را انجام دهید. نهالستان های حرفه ای نکات پرورش نهال گردو؛ را به شما یادآور می شوند، اما شما به عنوان فردی که تشخیص دلسوزانه ای دارید، در مقایسه با سایر افراد پرورش نهال گردو؛ را می توانید با کیفیت بیشتری رعایت کنید.

اما نکات زیادی وجود دارد که خریداران باید به آن ها توجه داشته باشند، مخصوصا افرادی که قصد خرید تعداد زیادی از نهال های گردو را دارند، در یک پله بالاتر قرار دارند پس دقت بیشتری را در زمان خرید می خواهند.

در بین تمامی نکات پرورش نهال گردو؛ در این مقاله قصد داریم تا به یکی از آن ها ( نهال های گردو ۱ ساله و نهال های گردو ۲ ساله ) به صورت اختصاصی بپردازیم و امیدواریم در زمان خرید نهال به انتخاب درستی برسید.

چرا ریشه های نهال گردو ۲ ساله دچار تغییر رنگ می شود؟

توجه به رنگ ها یکی از نکات پرورش نهال گردو؛ می باشد. تغییر رنگ در ریشه های نهال های گردو دو ساله از لحاظ علمی دارای توجیه می باشد و زمانی که سن نهال زیاد می شود به همان نسبت در ریشه های آن هم عمل اکسید شدن با اکسیژن هوا صورت می گیرد.

مانند تمام اجسام و گونه ها که در برابر اکسیژن هوا، اکسید می شوند. همچنین از بین رفتن برخی از عناصر معدنی باعث می شود که ریشه های نهال گردو دچار تغییر رنگ بشود و به مرور زمان تیره شود. یک عامل دیگری که در تغییر رنگ ریشه های نهال گردو تاثیر دارد تعداد دفعات افزودن کود و همچنین آبیاری می باشد که می توانند پس از جذب شدن، در تغییر رنگ ریشه ها تاثیر بگذارند. حال فرض کنید نهال گردو بیش از ۳ سال سن داشته باشد، پس به همان میزان رنگ تیره تری در مقایسه با نهال های ۱ ساله دارد.

پرورش نهال گردو

چرا پرورش نهال گردو ۲ ساله در سال اول کاشت توصیه نمی شود؟

یکی دیگر از نکات خرید نهال گردو؛ سن پایین نهال می باشد که ترجیه می دهیم برای کاشت گردو اولیه؛ نهال گردو ۱ ساله باشد که این مورد در علم نوین کشاورزی هم تایید شده است. در این خصوص چند عامل مهم وجود دارد و آن هم این است که تمام درختان گردو بالغ، سالانه باردهی دارند و برخی ارقام به راحتی تا ۱۰۰ سال هم این باردهی را حفظ می کنند.

اما بعضی از خریداران این موضوع را در روز خرید نهال گردو، از زبان فروشندگان می شنوند و فکر می کنند اگر نهال گردو ۲ ساله یا حتی چند ساله، را خریداری کنند به باردهی بیشتری می رسند.

اما آن طرف داستان واقعیتی وجود دارد که : نهال های گردو ۲ ساله به بالا، زمانی که برای اولین بار داخل خاک قرار می گیرند تا بخواهند به یک گونه ی بالغ تبدیل شوند نیاز به یک محدوده ی زمانی خاصی دارند ( این محدوده تا ۱۰ سال هم می تواند ادامه دار باشد ) تا این گونه ی چند ساله به شرایط خاک و آب و هوا عادت کند. برای همین موضوع است که می گوییم به نکات پرورش نهال گردو؛ بیشتر توجه داشته باشید.

عناصر معدنی موجود در ریشه نهال های گردو تصمیم گیرنده هستند :

از آن جایی که مواد شیمیایی مفید در ریشه های نهال گردو یک ساله، بیشتر از نهال های گردو چند ساله می باشد در نتیجه با افزایش سن نهال تاکید داریم تا مراقبت های آن نیز به صورت منظمی افزایش یابد. به همین دلیل است که در سال های ابتدایی نیاز به افزودن کودهای شیمیایی و کودهای حیوانی قوی ( مانند کودهای نیتروژنی یا کودهای اسبی ) ندارند، اما به مرور زمان چون عناصر معدنی کم شده اند نیاز به تقویت کننده ها پیدا می کنند.

نکته ی دیگری که در نهال های گردو ۱ ساله وجود دارد این است که، برخی از این گونه ها در زمان رشد خود در آزمایشگاه های گیاه شناسی قرار دارند و به همین علت تمام عناصر لازم برای آن ها دائما در حال بررسی می باشد و در صورت تایید منتقل می شوند به مرحله ی خرید و در نهایت کاشت، که دارای بالاترین کیفیت می باشند پس این مهم است که چه نهالستانی را برای پرورش نهال گردو، انتخاب می کنید چون با گذشته ی نهال رابطه ی مستقیمی دارد.

بیماری ها در نکات پرورش نهال گردو جایی دارند:

در پاسخ این سوال باید گفت که شروع بیماری های نهال گردو عموما در نهال های چند ساله بیشتر خواهد بود و آن هم به این علت است که با افزایش سن گیاه، بیماری ها و قارچ ها راحت تر می توانند به گیاه آسیب برسانند و شیوع پیدا کنند. چرا که رفته رفته از موادی مانند آهن، فسفر در نهال های گردو کاسته می شود و همین عامل باعث به وجود آمدن مشکلات جدیدی می شود.پس به بیماری های نهال گردو هم اشاره می کنیم که یکی از رایج ترین آن ها بلایت می باشد که بعضی از نهال های گردو مقاومت بالایی در برابر آن ندارند پس لازم است که در کنار سن گیاه (که کم باشد)، به گونه ی انتخابی هم توجه داشته باشید.

مراقبت های پرورش نهال گردو چند ساله چگونه است:

رسیدگی های یک نهال گردو بدون توجه به سن و نوع گونه ی آن عبارتند از : کود دهی، آبیاری، تامین خاک مناسب و … می باشد که در نکات پرورش نهال گردو؛ اشاره می کنیم در نهال های گردو ۲ ساله به بالا، این مراقبت ها حساس تر می شوند. به طور مثال، آبیاری در نهال گردو ۲ ساله بیشتر از نهال گردو ۱ ساله می باشد، چرا که با افزایش سن بر تعداد شاخه ها و برگ ها و از آن طرف هم بر تعداد ریشه ها در اعماق خاک افزوده می شود پس به حجم بیشتری برای آب دهی نیازمند هستید.

حجم مصرفی در کودهای شیمیایی و حیوانی هم برای نهال های گردو چندین ساله بیشتر از نهال های گردو کم سن و سال می باشد تا این مواد لازم برای تقویت خاک بتوانند به تمام قسمت ریشه ها نفوذ پیدا کنند که به اصطلاح در علم مهندسی از آن با نام “ Diffusion” یاد می کنیم.

در خصوص تامین نور خورشید برای نهال های گردو ۲ ساله به بالا؛ به مدت زمان بیشتری نیازمند خواهید بود چرا که هرچه سن نهال گردو زیاد می شود به یک گونه ی بالغی تبدیل می شود که برگ های آن به همان میزان افزایش پیدا می کند، در نتیجه باید زمان بیشتری را در معرض نور خورشید قرار بگیرند مانند نهال گردو ژنوتیپ؛ که مناسب مناطق گرمسیری می باشد و اگر بخواهید در کیفیت گردوها عامل تقویتی داشته باشید لازم است که تمام برگ های گیاه در معرض نور خورشید چند ساعت در روز قرار بگیرند.

جمع بندی پرورش درخت گردو:

به عنوان نتیجه گیری در خصوص نکات خرید نهال گردو؛ باید در ابتدا به سن نهال گردو توجه داشته باشید. درست است که یک درخت گردو ۴۰ ساله هم باردهی دارد اما به این معنی نیست که آن را برای احداث باغ گردو خریداری کنید. در این مقاله مهم ترین این نکات را همراه با مثال عنوان کردیم اما انتخاب نهایی با شما خواهد بود و امیدواریم با خواندن این مقاله آگاهانه تصمیم بگیرید.

جهت خرید نهال با ما در تماس باشید

خرید نهال اصل اون هم با ضمانت بازگشت واقعی کالا برای خریداران یک دغدغه محسوب میشه. گلد نهال با مجوز رسمی جهاد کشاورزی و ارائه فاکتور رسمی، انتخابی مطمئن برای شما خواهد بود. همین حالا با ما در تماس باشید.

نظرات کاربران